Intern karaktärsutveckling är behållningen
FILMENOm man sett en betydande del av Beck-filmerna - vilket jag skriver eftersom jag själv inte har sett alla, men väl allt sedan nummer 27 ungefär - så kan man inte låta bli att vara investerad i karaktärerna och till viss del känna dem. Med det sagt tycker jag att själva brottsutredningen i denna film är sekundär och att det intressanta är karaktärsutvecklingen och hur poliserna egentligen mår. Det har varit en del turbulens i Beck-universumet på sistone som skakat om karaktärerna. Sist blev halvveteranen Jenny Bodén (Anna Asp) skjuten till döds, något som framför allt har påverkat hennes partner Oskar Bergman (Måns Nathanaelson) som till denna film återvänder efter att ha varit sjukskriven en tid, men har han hunnit bearbeta allt än?
En annan som mår dåligt är det senaste tillskottet Vilhelm Beck (Valter Skarsgård) som visserligen går hos psykologen Nina Gonzalez (Dilan Gwyn) men han har, som morfar Martin Beck (Peter Haber) konstaterar mot slutet av filmen, har blivit förändrad i grunden efter det han har varit med om. Vilhelms egen lösning är att jobba utifrån magkänsla och inte alltid efter moral och teamwork. Detta leder givetvis till att han fortfarande krockar med sin närmaste chef Alex Beijer (Jennie Silfverhjelm). Alex har ju mer eller mindre blivit straffad av sin egen chef och fått in Vilhelm i sitt team till följd av det, något som var tjafsigt redan i förra filmen och fortsätter i denna. Hoppas att vi inte ska behöva dras med denna konflikt i film efter film.
Brottsfallet den här gången är att en man hittas mördad i sin lägenhet. Det finns kopplingar mellan mannen och den populära influeraren Victor Roos (Oscar Skagerberg) som riktar sig mot vilsna män som han guidar genom böcker, föreläsningar och mansläger. Parallellt pågår en utredning av en man som bryter sig in hos kvinnor via deras balkonger och filmar dem medan de sover. När denna man filmat den mördade mannens flickvän precis innan mordet skedde blir det intressant att köra utredningarna parallellt, och den som leder utredningen om "balkongmannen" är Martin Beck, vilket betyder att han fortfarande är en del av filmserien.
Som sagt, brottsfallet som knyts ihop med toxisk maskulinitet, är lite sekundärt och vad man kan ta med sig på det positiva kontot är att gruppens civilanställda Ayda Çetin (Elmira Arikan) får lite mer plats än vanligt och faktiskt får göra något annat än att bara plippa på datorn. Alltid något.
Som Beckfilm hör "Den osynlige mannen" inte till de starkaste filmerna av de senaste tio eller hur man nu ska gruppera dem, men tack vare en del intressant karaktärsutveckling inom gruppen så har den i alla fall lite mervärde.
En annan som mår dåligt är det senaste tillskottet Vilhelm Beck (Valter Skarsgård) som visserligen går hos psykologen Nina Gonzalez (Dilan Gwyn) men han har, som morfar Martin Beck (Peter Haber) konstaterar mot slutet av filmen, har blivit förändrad i grunden efter det han har varit med om. Vilhelms egen lösning är att jobba utifrån magkänsla och inte alltid efter moral och teamwork. Detta leder givetvis till att han fortfarande krockar med sin närmaste chef Alex Beijer (Jennie Silfverhjelm). Alex har ju mer eller mindre blivit straffad av sin egen chef och fått in Vilhelm i sitt team till följd av det, något som var tjafsigt redan i förra filmen och fortsätter i denna. Hoppas att vi inte ska behöva dras med denna konflikt i film efter film.
Brottsfallet den här gången är att en man hittas mördad i sin lägenhet. Det finns kopplingar mellan mannen och den populära influeraren Victor Roos (Oscar Skagerberg) som riktar sig mot vilsna män som han guidar genom böcker, föreläsningar och mansläger. Parallellt pågår en utredning av en man som bryter sig in hos kvinnor via deras balkonger och filmar dem medan de sover. När denna man filmat den mördade mannens flickvän precis innan mordet skedde blir det intressant att köra utredningarna parallellt, och den som leder utredningen om "balkongmannen" är Martin Beck, vilket betyder att han fortfarande är en del av filmserien.
Som sagt, brottsfallet som knyts ihop med toxisk maskulinitet, är lite sekundärt och vad man kan ta med sig på det positiva kontot är att gruppens civilanställda Ayda Çetin (Elmira Arikan) får lite mer plats än vanligt och faktiskt får göra något annat än att bara plippa på datorn. Alltid något.
Som Beckfilm hör "Den osynlige mannen" inte till de starkaste filmerna av de senaste tio eller hur man nu ska gruppera dem, men tack vare en del intressant karaktärsutveckling inom gruppen så har den i alla fall lite mervärde.
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. Affisch/omslagsmakarna fortsätter att fokusera på fel karaktärer till bilderna. Jag tycker inte att Martin Beck och Josef Eriksson är några direkta huvudpersoner i den här filmen. Framför allt inte Beck.
2. Den som ansvarat för textningen till filmen har inte gjort ett speciellt bra jobb. Det är ju känt sedan länge att textning/översättning inte är ett välbetalt jobb men nu känns det mest som slarv eller dålig AI. Ett exempel: Alex säger vid ett tillfälle "Jag vill inte ha någon som inte är redo" vilket textas som "Jag vill ha någon som inte är redo", en märklig önskan. Och apropå henne så tycker textaren att hennes efternamn Beijer ska vara Beuer konsekvent. Och Vilhelm, som får ses som en av de nya huvudrollerna, heter lite olika saker men mest Villhem och ibland Villhelm.
3. Det misstänks att Gunnel Fred introduceras som en ny "grannen" i och med denna film, där hon spelar den kontaktsökande restaurangbesökaren Mariel som Beck träffar på. Vi får väl se om det blir en återkommande karaktär men det känns som att det skulle kunna vara det.
2. Den som ansvarat för textningen till filmen har inte gjort ett speciellt bra jobb. Det är ju känt sedan länge att textning/översättning inte är ett välbetalt jobb men nu känns det mest som slarv eller dålig AI. Ett exempel: Alex säger vid ett tillfälle "Jag vill inte ha någon som inte är redo" vilket textas som "Jag vill ha någon som inte är redo", en märklig önskan. Och apropå henne så tycker textaren att hennes efternamn Beijer ska vara Beuer konsekvent. Och Vilhelm, som får ses som en av de nya huvudrollerna, heter lite olika saker men mest Villhem och ibland Villhelm.
3. Det misstänks att Gunnel Fred introduceras som en ny "grannen" i och med denna film, där hon spelar den kontaktsökande restaurangbesökaren Mariel som Beck träffar på. Vi får väl se om det blir en återkommande karaktär men det känns som att det skulle kunna vara det.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA