Uppdaterad action i uppföljaren

"Tomb Raider: The Cradle of Life" är en ganska typisk uppföljare som desperat vill få igång en fungerande franchise men inte riktigt lyckas. Egentligen är det inget större fel på filmen, precis som förlagan en mix av mystik, rafflande action och exotiska miljöer (denna gång allt från Grekland, via Hong Kong och Shanghai, till Afrika), men inte riktigt samma spännande story att bygga filmen kring.

Objektet Lara Croft (Angelina Jolie) letar efter är dock en riktig klassiker: Pandoras box, en låda som enligt legenden rymmer all sorts djävulskap och obegripligt farlig om den hamnar i händerna på fel person. I den här filmen är det vetenskapsmannen Jonathan Reiss (Ciarán Hinds) som är den onda figuren som letar efter "Livets vagga" där Pandoras box ska ha gömts undan av Alexander den store. Han har redan samlat in en mängd pengar från megaskurkar världen över som vill använda detta extremt farliga vapen, och ett jordskalv i Grekland har blottat det sjunkna Lunapalatset där Alexander förvarade en sorts karta till "Livets vagga".

Lara Croft är givetvis på plats och lyckas lokalisera kartan som är en glödande orb med punkter på, men ett gäng kinesiska skurkar lyckas sno den mitt framför händerna på henne. Underättelsetjänsten MI6 är oerhört angelägna om att hon letar rätt på orben så att den inte hamnar i Jonathan Reiss händer, och för att göra det tar hon hjälp av en före detta pojkvän (Gerard Butler) som sitter fängslad. Tillsammans bär Lara och Terry av på en actionpackad resa kors och tvärs över världen tills de slutligen hamnar i "Livets vagga" där allting ska avgöras.

Det är någonting med filmen som inte känns helt klockrent och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Det finns en hel del spännande inslag, som diverse action i Shanghai och Hong Kong samt en ganska otäck sekvens i Afrika med några figurer som kallas Skuggväktarna. Men det är något i helheten som inte funkar, och som sannolikt bromsade upp eventuella planer på att låta Lara Croft återkomma i film efter film. Det hade nog kunnat bli en ganska långvarig serie filmer ifall manusen hade varit vassa nog.

Jag tror nog, efter lite funderande, att problemet möjligen var att nyhetens behag lade sig efter den första filmen. Det var inte riktigt lika fräscht trots en viss uppdatering av både action och effekter i "Tomb Raider: The Cradle of Life". Ibland funkar det, och ibland funkar det inte. Dessvärre var fallet så denna gång.

Dessutom är inte dataspelskänslan lika stark även om vissa sekvenser är som plockade ur spelet. Det krävs uppenbarligen en delikat avvägning som regissören inte fixade.

Även på denna utgåva är det ganska fullmatat med extramaterial. Här finns ett kommentarspår av regissören Jan De Bont, och man kan även höra han kommentera de bortklippta och alternativa scenerna som finns samlade i ett block. Dessa scener är verkligen inte bortklippta ur den färdiga filmen för både film och ljud är inte som det ska vara. Det är lite märkligt hur mycket sämre man uppfattar en filmsekvens när det är tydliga ljudskillnader mellan klippen, men samtidigt får det en att uppskatta den färdiga produkten mer.

En rejäl bunt med making-of-featuretter finns med på skivan där man går igenom träning, fordon och vapen, stunts, specialeffekter och musik. Den massiva mängden gör dock att känner mig lite uttråkad när jag tittar på dem.

Gerard Butlers testinspelning finns med bland extramaterialet också, samt ett par musikvideor och diverse DVD-ROM-material.

1. Det är riktigt skumt att se Gerard Butler utan det mustiga "300"-skägget. Oavsett vad jag kommer att se honom i framöver så förväntar jag mig det där lätt fyrkantiga skägget på hans haka.

2. Sekvensen där Lara och Terry hoppar ned från en skyskrapa i Hong Kong i speciella seglingsdräkter, gjordes i själva verket av två svenskar, med en tredje som höll i kameran. I extramaterialet kan man se killen som spelade "Lara" prata på bruten engelska om hur det gick till.

3. Stor "men åh!"-varning på scenen där Lara knockar en haj genom att slå denna på nosen för att sedan lifta (!) med den. Fånigt!

ANDERS JAKOBSON (2004-01-07)