Omväxlande samtal i pjäsaktigt drama

Då och då ser man filmer som man anser lika gärna kunde varit en pjäs, och i fallet "Interview" så skulle det faktiskt inte förvåna mig det minsta om filmen adapterades som pjäs i framtiden. Den utspelar sig till 90% i en stor lägenhet och i lika många procent är det enbart två skådespelare vi ser. Filmen "Lida", baserad på Stephen Kings roman, hade ett liknande upplägg och den har satts upp som pjäs i ett antal olika adaptioner. Alltså anser jag att mina slutsatser inte är allt för konstiga. Därmed sätter jag också punkt för likheterna med "Lida".

Politiska reportern Pierre Peters (Pierre Bokma), van vid krigshärjade utlandsuppdrag i till exempel Bosnien, har fått det smått förnedrande uppdraget att hoppa in för tidningens nöjesreporter och intervjua Hollands största film- och såpastjärna Katja Schuurman (spelad av just Katja Schuurman). Han vet knappt vem hon är förutom att hon har "fantastiska pattar", eftersom det är det de flesta tidningarna skriver om.

Hon bjuder in honom till sin lägenhet och intervjun kan börja. Men snabbt blir allting allt annat än en reguljär intervju i all välmening. Pierre och Katja ryker ihop som katt och hund. Han kan inte förstå varför han - van vid att intervjua premiärministrar - ska ödsla tid på en så obetydlig person och hon blir sur för att han inte är förberedd och för att han inte tar henne på allvar. Det blir ett turbulent samtal där det inte är riktigt klart vem som egentligen intervjuar vem.

Till slut etablerar de en sorts hatkärlek som kulminerar i att de båda delar varsin mörk hemlighet med varandra.

"Interview" är en mycket omväxlande och fascinerande film. Jag finner mig snabbt indragen i det hätska samtalet mellan de båda motpolerna. Tyvärr har jag - och gissar jag de flesta andra svenskar - inte sett så mycket holländsk film så skådespelarna är för mig nya ansikten, men de gör båda ett riktigt bra jobb med sina roller. Även om filmen är fiktiv i alla avseenden så önskar jag ändå att jag hade sett den med holländska ögon då effekten av att Katja Schuurman spelar "sig själv" skulle blivit ännu starkare.

Jag måste dock säga att jag inte riktigt gillar hur filmen slutar. Det känns lite som ett stilbrott som kunde lösts på ett lite snyggare sätt. Men om jag tillfälligt bortser från det så kan jag konstatera att "Interview" är mycket bra och sevärd film.

Lite trailertjafs för filmen och några andra titlar.

1. Regissören Theo van Gogh, ansedd som mycket kontroversiell - vilken denna film egentligen inte visar, mördades 2004, ett år efter "Interview" gjordes. Mordet var en reaktion på hans kortfilm "Submission: Part I" som skildrade förtyckta muslimska kvinnor.

2. Runt mordet hade han börjat arbeta på den amerikanska remaken som kom 2007 med Steve Buscemi som regissör och i huvudrollen med Sienna Miller som motspelerska. Den filmen har ännu inte kommit till Sverige.

3. De flesta skådespelarna i filmen spelar karaktärer med sina riktiga förnamn.

ANDERS JAKOBSON (2008-03-24)