Beatrix Potters dagbok

Den världsberömda barnboksförfattarinnan Beatrix Potter är ämnet för denna brittiska film från 2006. Den fokuserar på hennes genombrottsår i början av 1900-talet, och gestaltas lätt excentriskt av Renée Zellweger, som precis som i "Bridget Jones dagbok" ger ett udda men älskvärt intryck.

Beatrix kommer från en fin familj, men har som ogift kvinna lite svårt att hitta sin plats i livet. Hon har dock ända sen barndomen hållit på med djurmålningar och sagoberättande, och inom filmens första fem minuter finner hon sig hos en förläggare för att sälja sin idé till boken om Pelle Kanin. Den visar sig snabbt bli en stor framgång, även om Beatrix mor inte verkar förstå det vettiga i att skriva barnböcker, och det är konflikten mellan Beatrix och hennes familj som är det centrala temat i filmen.

Bokförlaget, som inte har speciellt mycket tilltro till Beatrix, tilldelar henne den unge förläggaren Norman, spelad av en mustaschbeprydd Ewan McGregor, och genom sitt arbete med böckerna blir de två givetvis förälskade i varandra. Författarinnans föräldrar blir inte helt förtjusta i att deras dotter snart vill gifta sig med en enkel affärsman, och det blir en del gräl och tårar innan Beatrix till slut får sin vilja igenom. Men då griper ödet in med andra planer för hjältinnan.

Som romantiskt drama betraktat är "Miss Potter" en mycket bra film. Den innehåller kärlek och sorg så det räcker och blir över, och erbjuder även en fin skildring av livet i den engelska överklassen i seklets början. Man har dessutom skruvat till filmen genom att låta Beatrix målningar komma till liv och röra sig på pappret, som en gestalning av hennes brinnande inlevelse i sina verk. Det är ett intressant och framförallt kul grepp, men jag skulle önska att man varit lite mer konsekvent i dess användning. Inledningsvis luras vi nästan att tro att filmen till stor del kommer vara animerad, något som inte alls är fallet.

Också filmens tempo är ett bekymmer, då den korta speltiden får vissa händelser att kännas väldigt komprimerade. Allt är över på vad som känns som 20 minuter, och jag hade gärna sett att längden dragits ut till runt två timmar. Detta är dock bara småsaker, och under den korta stund som "Miss Potter" befinner sig i rutan är det väldigt lätt att leva sig in i dess värld.

Skådespeleriet är utmärkt, och Zellweger och McGregor klarar galant att skildra sin romans med återhållen passion och inlevelse. Trots att karaktärerna är över 30 år gamla är de hårt styrda av sin tids seder och bruk, vilket skapar intressanta problem som paret måste övervinna - allt härligt gestaltat av huvudrollerna. Nämnas bör även Beatrix mamma (Barbara Flynn) - en riktig ragata med socialt klättrande och upprätthållandet av en perfekt yta som en enda intressen, som nästan blir komisk i sin tjurskallighet. En minnesvärd bikaraktär är det i alla fall.

Jag var inte alls bekant med Beatrix Potter innan denna film, och även om inget i storyn är särskilt spektakulärt är den tillräckligt intressant för att kännas som en givande inblick i ett intressant levnadsöde. Klart sevärd för alla med ett intresse för kostymfilm och romantik.

Finns inget

1. Något man inte alls berör i filmen är hur berömmelsen påverkade fröken Potter. Om man ska tro filmen verkar hon till och med länge varit ovetande om hur sanslöst rik hon snabbt blev på sina böcker.

2. Hon hann i alla fall skriva 23 stycken innan det var nog.

3. Vid sin död donerade Beatrix en massa mark till det kommunala för att hjälpa till att bevara den engelska landsbyggden.

JOEL FORNBRANT (2008-03-30)