Spännande film med plötsligt slut

"Flood" marknadsförs som den första Brittiska katastroffilmen och jag kan inte avgöra om det stämmer eller inte men finns det andra är de förmodligen sämre.

Helt utan förvarning, eller nästan i alla fall, kommer en stor våg in från USA mot England och trots att den haft förödande effekter i just USA är det ingen i England som förutser vad som är på väg att hända.

Och när man väl inser vad som är på väg att hända har det redan hänt. Enorma vattenmassor rusar mot England och hotar nu att via Themsen översvämma London. Som tur är har man barriärer som ska förhindra att vattnet sköljer in över London…eller?

En man, Leonard, är mycket tveksam till om dessa kommer att hålla. Han hade invändningar redan när de byggdes och nu ser det ut som om hans farhågor kommer att besannas. Naturligtvis håller de inte, då vore "Flood" knappast en katastroffilm eller hur? Barriärerna brister och hela London översvämmas med flera meter vatten. Dödssiffrorna är skyhöga och alla ställer nu sitt hopp till just Leonard, hans son Rob och dennes exfru och tillika chef över barriärerna, Sam, för att hitta ett sätt att få ut vattnet.

"Flood" är en spännande film med bra effekter, mycket påkostat. Tyvärr faller den lite vad det gäller handlingen. Parallellt med själva översvämningsspåret får vi även se hur Leonard och hans son Rob försöker reparera år av svek och misstro. Tyvärr löser man inte detta på ett speciellt trovärdigt sätt och det känns mest som om man tagit med det för att det är något man tycker måste finnas i den här typen av filmer.

En annan rätt imponerade sak med filmen är att man lyckats involvera rätt namnkunniga skådespelare. I rollen som Rob ser vi Robert Carlyle ("The Full Monty") och i rollen som Sam ser vi Jessalyn Gilsig som vi sett i TV-serier som "Nip/Tuck", "Heroes", "Prison Break", "NYPD Blue" och framför allt "Boston Public". Vi ser även David Suchet ("Poirot") som vice premiärminister och Nigel Planer som väderobservatör. Det är extra roligt att se en lite åldrande Nigel i en seriös roll när man är van att se honom i serier som "Blackadder" och "The Young Ones".

"Flood" är spännande helt klart men det som sänker den lite är att den inte känns färdig. Man får inget riktigt slut på den och man vet inte vad som händer med vattnet. Lyckas de få ut det eller inte? Allt tyder på att de får det men man vet inte säkert. Vi får inte heller veta vad som hände sen. Visst, jag inser att man inte kan berätta allt som hände när vattnet eventuellt runnit ut men nu känns det ändå som om slutet kommer lite plötsligt.

Filmen innehåller tyvärr inget extramaterial. Det hade dock varit väldigt intressant att se hur de fått till allt vatten.

1. Det är rätt läckert att se vattenmassorna forsa in över så kända landmärken som Big Ben och House of Parlament.

2. Det är en rätt effektfull scen i början av filmen där en kvinna blir instängd på vinden med vattenmassorna forsande efter sig.