En onödig och trött upprepning

Konsumenter av populärkultur tröttnar på det de konsumerar över tid, så har det alltid varit och kommer alltid att vara – endast emotionellt djupt sargade personer kan på fullaste allvar hävda att Oasis skivkatalog är fläckfri från första till sista albumet, att skivorna saknar dippar och att den kommande turnén kommer att bli fantastisk. Kritiker av populärkultur får oftast kritik riktad mot sig de gånger han eller hon säger att låtskrivaren, regissören eller själva idén bakom någonting var intressantare förr, något som är fullt naturligt eftersom ett fan av en viss pryl sällan konsumerar populärkultur, istället håller ett fan fast vid en och samma typ av populärkultur. Det kallas nostalgi och är både farligt och ointressant.

När "Jackass" kom älskade jag det dels för att det var nyskapande humor exemplariskt utförd och presenterad, dels för att det alltid är hysteriskt kul att se folk slå sig. Första filmen var dessutom en väl avvägd vidareutveckling av tv-serien, speciellt öppningsscenen när hela ensemblen till tonerna av "Carmina burana" brakar en gigantisk kundvagn in i ett grönsaksstånd var kärleksfull slap stick ojämförbar med någon spin off som följt i "Jackass" fotspår. Två saker har däremot hänt sedan dess: Ensemblen i "Jackass" har, om man bortser från "Wildboyz", inte åldrats med värdighet, och uppföljaren till debutfilmen är skräp. Den här dvd:n blir därför mest av allt direkt onödig.

Vi hade inte tröttnat på "Jackass" om konceptet utvecklats, problemet är bara att konceptet är oerhört svårt att utveckla; alternativet i en värld av slap stick och testande av gränser är att göra ÄNNU mer slap stick och att flytta gränserna ÄNNU längre bort. Hade "Jackass"-folket gjort det hade det i värsta fall slutat i dödsfall.

Ser man en smula mer nyktert på "Jackass" kännetecknas serien däremot av något helt annat; de har inte kapaciteten att göra det de gör bättre än de redan gör det, idéerna är helt enkelt slut. Att se "Jackass 2.5" (som egentligen mest är en förlängd version av extramaterialet till film två) är att se en ensemble som är ganska nöjd med livet, och som tycker om att umgås. Att skriva ett vettigt manus verkar vara det de prioriterar minst. Mycket av det som händer i "Jackass 2.5" hade varit kul om det varit med i tv-serien, men det är också egentligen irrelevant. Mest av allt är "Jackass 2.5" en trött upprepning, ett ovärdigt och alltför ärligt bortskalande av ensemblens tidigare geniförklaring.

Filmen i sig är extramaterial, vilket gör att extramaterialet är extramaterial gjort på extramaterialet. De hade lika gärna kunnat integrera det i filmen och man hade inte märkt någon skillnad.

1. "Jackass" är alltid kul när de är elaka mot tjockisen, skojigast i filmen är när de skjuter gummikulor i stjärten på honom. Daller deluxe!

2. En annan skojig scen med tjockisen är när Mike Judge (mannen bakom "Beavis & Butthead") blåser in luft i tjockisens anus med en blåsbälg.

3. En ganska rar scen är när Wee Man berättar att han var glad över att i Indien få jobba med så många "little people" (han säger så, alla andra i ensemblen kallar honom "midget") i en och samma scen. Själva scenen är bisarr när tjugo blåmålade dvärgar i orange peruker springer runt på gatorna i en indisk stad.

JOAKIM JOHANSSON (2008-04-08)