Tät, intensiv och skräckinjagande

Ända sedan första publiceringen i antologin "Dark Forces" 1980 har "The Mist" varit en av Stephen King-fansens favoritnoveller. Den boklånga novellen återpublicerades i Kings egen samling "Skeleton Crew" ("Den förskräckliga apan" på svenska) 1985 och har först nu, i samband med filmatiseringen publicerats som en egen bok, både i USA och i Sverige.

Och ända sedan då, 1980, har Frank Darabont velat göra filmen. Trots att han hunnit med att göra två mycket lyckade King-filmatiseringar ("The Shawshank Redemption" och "The Green Mile") har tanken om "The Mist" alltid funnits i bakhuvudet och tack vare att Darabont är kompis med King har han fått behålla rättigheterna under alla dessa år. Vi som slaviskt följer King-nyheter har år efter år det senaste deceniet fått små nyhetsrapporteringar från Darabont om att han "snart" ska göra "The Mist". I november 2007 hade filmen äntligen amerikansk premiär.

Det har varit värt all väntan för Darabont har återigen lyckats få till en mycket lyckad adaption av en King-historia. Efter ett kraftigt oväder åker David Drayton (Thomas Jane) in till samhället med sin son Billy (Nathan Gamble) och grannen Brent Norton (Andre Braugher) för att köpa livsmedel. Knappt har de kommit in i butiken förrän en tjock dimma drar in över staden och kapslar in affären. I samband med detta rusar en man (Jeffrey DeMunn) in i butiken och gormar att något i dimman tog hans kompis. Snart börjar det instängda folket interagera med varelserna som dimman för med sig - gigantiska livsfarliga insekter och massiva monster, och frågan är hur man överlever attacken och kan man komma ifrån detta fängelse?

Upplägget är klassisk Stephen King. Han skapar ett litet minisamhälle med en rejäl buffé av karaktärer som spricker upp i olika grupperingar. Först är det de som tror att det finns något därute och de som inte gör det, och sen, tack vare den ultrareligiösa Mrs Camody (Marcia Gay Harden) blir det andra bristningar. Skådespelet är mycket tätt och bra och allting förstärks av det lätt dokumentärartade, intensiva och ständigt rörliga bildspråket, inspirerat av tv-serien "The Shield" från vilken Darabont plockade med sig fotograf och kameramän.

Filmens egentliga brist är specialeffekterna som både är bra och dåliga. Monsterdesignerna, gjorda av den erkända tecknaren Bernie Wrightson, är bra - speciellt det absolut sista monstret i filmen, och animeringarna är också överlag bra, men specialeffektsmakarna Café FX har inte riktigt lyckats få alla specialeffekter att riktigt smälta in i filmen. Det är antingen någonting med texturen eller ljussättningen som inte riktigt fallit på plats. Här kan det rasande tempo filmen spelades in i, ett önskemål från Darabont för att skapa en rå och klassisk känsla, påverkat kvaliteten på effekterna. Jag tycker att det är lite synd, men får inbilla mig att man ska se monstren som något udda i och med att de kommer från en annan värld.

En av de bästa bitarna i filmen är faktiskt slutet, de fem absolut sista minuterna. Lustigt nog är detta Darabonts enda egentligen tillägg till Kings historia. Originalnovellen hade inget definitivt slut, vilket har varit en av anledningarna till att det dröjt att göra filmen, men Darabont har hittat på något som inte liknar någonting annat. När jag hade sett filmen för första gången satt jag nästan och skälvde av obehag efter det mycket deprimerande slutet.

Vid upprepade tittar kan man uppleva filmen lite långsam mellan actionsekvenserna, men i det stora hela är "The Mist" en mycket bra skräckfilm. Tät, intensiv och framför allt skräckinjagande.

"The Mist" släpps både på enkel- och dubbeldisk, men för en gångs skull är enkeldisken inte en budgetvariant. Här finns gott om bra extramaterial. Man kan man givetvis höra den pratglade Frank Darabont kommentera sin egen film. Man kan även höra han kommentera de bortklippta scener som upptar ungefär 15 minuter.

Mest förbluffande är att "A Conversation with Stephen King & Frank Darabont" är med på DVD:n, denna korta snutt där de båda herrarna häller beröm över varandra så att det nästan blir too much, var enbart med på Blockbusters hyrversion av filmen i USA och alltså inte med på Region 1-utgåvan. Kul med något riktigt exklusivt.

Sedan kommer något så ovanligt som en hyllning till en filmaffischmålare. I filmens inledning etableras det att vår huvudperson David är konstnär som målar filmaffischer (han jobbar dessutom på en bild som King-fans bara kan dräggla åt…) och detta är direkt inspirerat av Drew Struzan, en riktig veteran i branschen som målat alla klassiska affischer, från "First Blood" till "Star Wars", från "E.T." till "The Thing" och så vidare. Ett ganska rart porträtt där bland annat Guillermo Del Toro dyker upp och berättar vad som är tjusningen med Struzan.

Vidare på skivan tre "webisodes" som var små filmer Darabont lade ut på nätet under inspelningen, samt ett trailergalleri.

Har man dubbeldisken och byter till skiva två händer det något mycket intressant. Här kan man nämligen se "The Mist" igen – i svartvitt. Darabonts ursprungliga önskan, vilket han förklarar i en introduktion, var att göra filmen i svartvitt, något som filmbolagen inte var så förtjust i, men till DVD:n gick det bra. Darabont kallar detta för "director’s version" och filmen fungerar mycket bra i svartvitt. Skarpa kontraster och bristerna i specialeffekterna jämnas till lite. Stundtals blir filmen lite väl ljus i och med att en vit dimma dominerar vissa bilder, men i det stora hela klart sevärd även utan färg.

Resten av skivan är making-of-material. Den första dokumentären täcker in hela inspelningen och är mycket bra. Det är något som känns annorlunda med den, det kan vara Darabonts genuina kärlek till novellen. Även Stephen King figurerar i dokumentären och ger sin syn på det hela. De övriga tre dokumentärerna är mer effektbetonade. En bryter ned en synnerligen händelsefylld actionsekvens från filmen, medan de andra tittar på monstereffekterna och CGI-effekterna.

I det stora hela en mycket matig och fin utgåva.

1. Filmen innehåller väldigt lite musik. Det smygs in lite stämningsfull musik under actionsekvenserna men det är först under slutscenerna som man märker musiken då Darabont placerat en Dead Can Dance-låt som absolut förstärker alla känslor man får under sluttampen. Mycket bra.

2. Jeffrey DeMunns leverans av "Something in the mist!" när han stormar in i affären sätter tonen för hela filmen. Helt klockrent.

3. Frank Darabont har en fjärde Stephen King-adaption i meritlistan, studentfilmen "The Woman in the Room". Han har även planerat att filmatisera novellen "The Monkey" och boken "The Long Walk". Den sista är framför allt högintressant.

ANDERS JAKOBSON (2008-10-29)
Relaterade recensioner (51)
Utkomstår: 2008
Bolag: Noble Entertainment
Tema: Stephen King
Feature Commentary by Writer/Director Frank Darabont, A conversation with Stephen King, Deleted Scenes with Optional Commentary, Drew Struzan: An Appreciation of an Artist, Behind the scenes Webisodes, Trailer Gallery, B&W Feature, Director Introduction, When Darkness Came – Making of the Mist, Taming the Beast: The Making of scene 35, Monsters Among Us: The Creature FX of The Mist, The Horror of It All: The Visual FX of The Mist