Blir sämre ju mer man får veta

Skräckfilmer från Mexico/Spanien börjar välla in över oss i allt större utsträckning, men allt är ju dessvärre inte bra. "KM 31 - Ondskans vägskäl" - döpt efter en vägskylt (!) längs en landsväg där det händer märkligheter - kan väl sammanfattas som "sådär". Vissa bra inslag men även rätt mycket som känns som standard i spökgenren.

Agata (Iliana Fox) åker upprörd och gråtande längs vägen efter ett gräl med pojkvännen Omar (Raúl Méndez). Plötsligt dyker en pojke upp framför bilen. Agata får sladd och slirar runt ett tag innan hon får stopp på bilen. En bit upp på vägen ligger pojken orörlig, kanske död. Medan hon ringer till Omar märker hon att pojken inte är död men så mycket mer hinner hon inte tänka innan en annan bil dundrar in i henne.

Samtidigt får hennes identiska syster Catalina (också spelad av Iliana Fox) en vision om olyckan och ränner ut i natten följd av sin oförstående pojkvän Nuño (Adrià Collado). De båda hittar Agatas sargade kropp och kontaktar polis och ambulanspersonal. Agata klarar sig, men får båda benen amputerade. Trots att hon hamnat i en koma förmedlar hon en önskan om hjälp till sin uppjagade syster. Bandet mellan de båda systrarna är sålunda mycket starkt.

När de tre återvänder till KM 31 så lyckas Nuño köra på en kvinna, men det visar sig att kvinnan redan är död. Mysteriet utreds vidare på olika håll. Omar träffar på polisen Ugalde (Carlos Aragon) som i hemlighet är besatt av alla olycksfall som inträffat kring KM 31, för de är många. Samtidigt träffar Catalina och Nuño på en gammal kvinna i skogen som verkar sitta inne på alla svar. Hon berättar om kvinnan och pojken som spökar i trakten och förklarar att Agata hamnat mellan de levande och de dödas värld och att Catalina, tack vare deras speciella länk till varandra till följd av deras moders mystiska död, kan rädda sin syster.

Det hela leder till en uppgörelse med den andra sidan där Catalina står inför en möjlighet att rädda sin syster - om hon offrar sig själv.

Storyn är dessvärre sådan att ju mer man får veta ju sämre blir den. Dessutom lånar filmen friskt från andra skräckisar - pojken som ränner runt i skogen är förstås liten och blek med svarta ögon à la asiatiska filmer och det är ju både tröttsamt och extremt uttjatat. Det finns en scen med "white noise"-kommunikation via en tv, vilket man också sett tidigare och när det börjar dra ihop sig blir spökena precis så demoniska som man förväntat sig. Dessutom är filmens slutkläm, förväntad eller ej, inget som går till historien.

På plussidan sätter jag Iliana Fox som med sina uppspärrade ögon och förskräckta ansiktsuttryck lyckas förmedla den skräck resten av filmen misslyckas med.

Inget extramaterial.

1. Filmen innehåller illa dold smygreklam för ett elektronikbolag som nästan heter som filmen i form av mobiltelefoner och dataskärmar.