Rejäl action med kameraproblem

FILMEN

Ibland dyker det upp filmer och filmmakare som gör nåt exceptionellt. De hyllas och höjs till skyarna, och en enorm press att följa upp succén skapas. För lite mer än tolv år sen recenserade jag "The Raid - Uppgörelsen". Gareth Evans, en Walesisk regissör som åkt till Indonesien för att göra en dokumentär, mötte Iko Uwais och resten är actionfilmshistoria. Sedan dess har det bara blivit två långfilmer till: "The Raid: Retaliation" från 2014 och "Apostle" från 2018. Båda riktigt bra filmer, så det är ju inte utan att man får höga förväntningar när det är dags för nåt nytt efter sju år.

Walker (Tom Hardy, "Venom", "Mad Max - Fury Road") spelar en sliten kriminalare med både korruption och ett förstört äktenskap i bagaget. När en annan polis skadas allvarligt i en biljakt och borgmästarens son verkar vara inblandad, startar en komplicerad jakt på de skyldiga som involverar Chinatowns triader, utpressande politiker, korrupta poliser och ungdomsgäng (som alla av någon anledning kan både kung-fu och hantera alla typer av skjutvapen). Våldsam action följer.

Något som förvånar mig trots att jag ser det allt för ofta är när man lägger ner så mycket tid, energi och pengar på att göra en sådan här film, och så ger man kameran till nån snubbe med Parkinsons. Actionscenerna är fartfyllda, genomtänkta och mycket väl utförda. Man har uppenbarligen lagt mycket möda på att koreografera både action och kameraföring, men förstör stora mängder av det genom fullständigt onödigt fladdrande och darrande som om kameramannen har hjärtflimmer. Vi har sett flera bra exempel nyligen på att det går att göra modern action med häftig kinetisk cinematografi utan att behöva sabba allt på det här viset.

Dessutom följer filmen trenden i att vara onödigt brutal, vilket ytterligare sänker underhållningsfaktorn. Lägg ovanpå det överdriven användning av CGI-blodsprut och CGI-bilar som trotsar fysikens lagar så får du det medelmåttiga resultat du förväntar dig av en Netflix-rulle. Evans kan så mycket bättre, och det var nog fler än jag som blev besvikna här. Storyn är trots allt rätt bra och actionbitarna rejäla, men helheten är svår att rekommendera.


EXTRAMATERIALET

Inget.


TRE SAKER

1. "Havoc" filmades redan 2021, men författarstrejken under 2023 och reshoots har försenat filmen kraftigt.

2. Vinterscenerna spelades in med falsk snö, vilket man nog inte hade tänkt på om inte en mobiltelefon tydligt råkat visa att det var 16 grader varmt ute.

3. Det är svårt att veta vad Evans gör härnäst. Kanske filmen "Blister" men den har det varit prat om sen 2015.


HENRIK ANDERSSON (2025-04-30)
KOMMENTARER - Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA
20 senaste recensionerna i kategorin action
50 senaste recensionerna
Sök i arkivet Titel eller fritext
Genre: Action
Format: Streamat
Utkomstår: 2025
Bolag: Netflix
Tema: Netflixoriginal
Ljud: DTS-HD Master Audio 5.1
Bild: 1080p High Definition 2.39:1
RECENSERAT DENNA DAG (30/4):
Alla recensioner från denna dag
SEX TIPS FRÅN MARS
12 SENASTE
SKRÄCKFILMERNA