Norsk variant välkänt upplägg

Norsk regissör (Alex Herron), norsk manusförfattare (Ulvrik Kraft), norsk inspelningsplats men engelsktalande skådespelare, det är vad "Dark Windows" bjuder på. Den bjuder även på en "ungdomar i hus i skogen"-variant som är över på 80 minuter.

Ett kompisgäng på fyra personer var med om en bilolycka där en av dem dog. Amy saknade bilbälte när Tilly (Anna Bullard) tappade fattningen om bilen men hon och medpassagerarna Monica (Annie Hamilton) och Peter (Rory Alexander) klarade sig till synes utan en skråma. På begravningsmottagningen är Tilly persona non grata och får veta att hon lever av både Amys ex och hennes morbror. Monica föreslår då att de tre vännerna ska åka i väg till ett sommarhus som finns i hennes familj ägo för att komma bort lite från vardagen och helt enkelt ladda om.

Väl där kommer det fram att Peter har tunga alkoholproblem trots sin unga ålder och Tilly börjar höra Amys röst här och där i huset och när vi tittare får se flashbacks från olyckskvällen visar det sig att det inte riktigt gått till så som den överlevande trion berättat och deras hemlighet är känd av ytterligare en person som nu är ute efter att få kräva in sin hämnd.

Som sagt, det här är en variant på ett ganska uttjatat tema och även om "Dark Windows" inte är bedrövlig på något sätt har den inte så mycket nytt att komma med. Det är ganska enkelt att lista ut vem som är efter dem och även om det finns några scener som är lite tätare och mer rafflande än andra, blir det dessvärre aldrig riktigt spännande. Lustigt nog är både filmens titel och dess poster mer kittlande än själva innehållet.

1. Filmen började att visas sommaren 2023 men det skulle alltså dröja närmare ett år innan den fick svensk distribution via Netflix.

2. Tyvärr har Netflix valt allt illustrera filmen med en stillbild från filmens upplösning som avslöjar precis ALLT. Väldigt svårt att undvika om man vill hålla sig borta från spoilers.

3. Det är inga direkt superkändisar i rollistan men glädjande nog är skådespelarna från alla möjliga olika länder. Dock ingen svensk vad jag kan se.