Välgjort men tröttsamt om väder och vind

1996 kom "Twister" med salige Bill Paxton i huvudrollen. Jag kan faktiskt inte minnas om jag sett den eller inte men trots att "Twisters" är en uppföljare är det inte något som direkt känns så pass kopplat till den första filmen att man känner sig bortkollrad. Det går med andra ord att se den som en helt fristående film.

Den här filmen utspelar sig i tornardotäta Oklahoma i den södra delen av centrala USA. Filmens prolog utspelar sig fem år innan filmens nutid där ett gäng unga tornardojägare ger sig ut för att utföra ett experiment där de ska försöka tämja en tornado genom att skicka upp ett fuktabsorberande material mitt i stormens öga. Detta är en idé som klippska Kate (Daisy Edgar-Jones) kommit på och hon åker iväg med fyra kompisar. Men tornardon visa sig vara mycket större än vad de räknat med och experimentet går åt pipan. När stormen bedarrat har Kate förlorat tre vänner till väderfenomenet. Endast hon och Javi (Anthony Ramos) är kvar i livet.

I nutid har Kate flyttat till New York och jobbar på NOAA (se Tre saker) och blir en dag uppsökt av Javi. Han jobbar för företaget Storm Par som jagar tornados för att samla in viktig data för att bland annat kunna varna samhället på ett tidigt stadium och kanske kunna undvika katastrofer. Just nu är det extra tornardotätt i i Oklahoma och Javi behöver Kates expertis eftersom hon är duktig på att läsa av vädret.

Motvilligt åker hon till Oklahoma och stöter på andra tornardojägare. Utöver Storm Par-teamet är det några "stormcowboys" ledda av charmknutten Tyler (Glen Powell) som tar stora risker när de jagar tornados, allt för att bjuda sina YouTube-följare på en show. De betydligt mer vältvättade och teknologiskt grundade Storm Par kämpar i motvind och när det väl blir skarpt läge ska Kate hamna mellan de två lägrena då Storm Par har tveksamma ekonomiska intressen och charm-Tyler har mer i både hjärtat och hjärnan än vad man ursprungligen tror. Dessutom blir tordnardosarna (som det knappast heter på vettig svenska) allt farligare och farligare.

"Twisters" är en typ av film som jag tröttnar på ganska snabbt. Den är två timmar lång men bollen är hemma ganska tidigt i filmen. Sen har filmskaparna lagt ner mycket tid på att göra olika typer av tornados samtidigt som de skruvar till farorna ett snäpp för varje gång, vilket gör att filmen följer en sorts dramaturgisk mall som vi känner igen från både katastrof- och stora monsterfilmer. Det blir lite enformigt.

Samtidigt är fenomenet som skildras - och då syftar jag inte på själva stormjagarna direkt - högst verkligt och dessutom aktuellt i skrivandets stund. Dagen innan jag skrev den här texten läste jag om en amerikansk musiker som jag faktiskt träffat vid något tillfälle som återvände till hemstaten Florida efter en Europaturné och fått 90 procent av allt han äger och har förstört av orkanen Milton, däribland mängder av personliga saker som foton etc som inte går att ersätta. Det är hemskt och svårt att föreställa sig. Även i filmen skildras allvarliga samhällsmässiga skador.

Jag går inte riktigt igång på filmen, men kan inte bortse från att den är väldigt välgjord och visuellt trovärdig. Det är ju alltid ett plus.

Det är tämligen gott om extramaterial men jag ställer mig lite tveksam till att det finns bloopers på skivan. Det förtar lite av upplevelsen av en ganska seriös och allvarlig film när man får se skådespelarna flamsa runt och dansa (alltid detta dansande!) när tagningarna spricker. Konstigt. De två meningslösa bortklippta scenerna tillför heller ingenting, men däremot är bakomfilmerna stundtals mycket intressanta. För mig personligen så gillar jag inslaget om hur vädrets makter ljudsatts i filmen. Ljudet har avsevärt mer betydelse för helheltsupplevelsen än vad man kan tro och den här typen av teknisk inblick gillar jag skarpt. Hur skapar man ljudet till en brinnande tornardo? Jo, genom att använda en lövblås i ett rör!

Lite i samma anda finns det en titt på filmens fordon som anpassats efter extrema väderförhållanden. Sen följer vi - och några av skådespelarna - med några verkliga stormjägare och så är det lite mer traditionella bakominslag som berättar om filmen, karaktärerna och så vidare. Lite smått och gott som är fullt godkänt som extramaterial.

1. "National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) är ett amerikanskt vetenskapligt organ som är underställt USA:s handelsdepartement. Organisationen studerar förhållandena i hav och atmosfär, publicerar väderkartor, utfärdar varningar för annalkande oväder och ger råd och anvisningar i miljöfrågor." Källa: Wikipedia.

2. Jag läser mig till att det är lite småreferenser till "Twister" här och där. En av de roligare, och samtidigt mest passande, är att Bill Paxtons son James Paxton gör en liten roll som en arg hotellgäst.

3. Jag är som sagt osäkert på om jag sett "Twister" eller inte, men skulle nog sätta en slant på att så inte är fallet. Dock blir jag lite sugen då de klipp från filmen som visas i extramaterialet håller förvånansvärt hög klass fortfarande.

ANDERS JAKOBSON (2024-10-21)