Vem köper det här?

Jag kan inte för mitt liv begripa varför någon skulle vilja äga en film som "My Daughter's Secret" på dvd. Det är en totalt okontroversiell historia inspelad direkt för amerikansk tv, som utan att vara usel bara känns överflödig och intetsägande.

Filmen handlar om tonåriga Justine, som trots sin mammas varningar vägrar överge sin strulige och småkriminelle pojkvän. Pojkvännen är allmänt mesig och hunsad av sin äldre, elake bror, och övertalas att vara med och råna juvelerarbutiken där Justines mor jobbar. Justine blir ovetande använd som utkik för detta rån, under vilket den överspände storebrodern i ett kaotiskt ögonblick skjuter ner butikschefen innan de sticker med bytet.

Justine hamnar nu i ett knepigt dilemma. Hennes pojkvän säger att hon är indragen och att de alla kommer att hamna i fängelse om hon berättar något för polisen. Själv mår hon dock kasst av att bära på hemligheten, och det hela blir inte bättre när butikschefen några dagar senare avlider, och Justines mamma börjar få misstankar på grund av sin dotters beteende.

"My Daughter's Secret" är en sedelärande historia, med det okontroversiella budskapet att om man hänger med kriminellt pack så blir man förr eller senare själv nerdragen i skiten. För att komma fram till denna insikt får vi i 90 minuter se Justine brottas med sitt samvete, och dramat ligger på nivå med gamla "Beverly Hills"-avsnitt, fast utan Tori Spelling och Luke Perry. Parallellt får vi följa två poliskommisariers arbete med fallet, och om något ska sägas till filmens fördel är det att skildringen av polisarbetet är tillbakahållen och känns realistisk. Det hela är dock väldigt ospännande.

Jag kan se hur en film som denna fyller sin funktion som "movie of the week" på tv. Den är till för folk som utan större krav på originalitet eller underhållningsvärde vill varva ner framför tv:n efter en hård dags arbete. Inget fel i detta. Men att filmen över huvud taget släpps på dvd känns märkligt. Vem tycker historien verkar så intressant att de måste köpa dvd:n? Det är möjligt att omslaget, som gör sitt bästa för att framställa "My Daughter's Secret" som en rafflande thriller, lurar någon, men jag har svårt att föreställa mig någon annan anledning till att någon skulle lägga pengar på detta.

Finns inget.

1. Det är småkomiskt att se omslaget basunera ut ett gäng tv-skådisar som stora affischnamn. Steve Byers och Nina Dobrev, vilka dragplåster.

2. Tagline: "The truth can be more shocking than the lie". Ett påstående ungefär lika spännande som filmen i sig.

3. Regissören Douglas Jackson är en veteran inom tv-films-genren. Sedan millenieskiftet har han gjort hela 20 filmer, vilket kanske säger något om varför kvalititen blir som den blir i dylika produktioner.

JOEL FORNBRANT (2008-09-14)
Utkomstår: 2008
Bolag: CCV