Det nästan obefintliga skrattet

"Det stora skrattet" är en komedi med den stora franska stjärnan Louis De Funès satt i en historisk miljö. Han är Don Salluste, finansminister åt den spanska kungen och finner stort personligt nöje i att kräva de små byarna på enorma skattebetalningar. Han är en riktigt otrevlig, elak och hemsk figur, något som verkar vara lite av ett paradnummer för De Funès.

Hans betjänt Blaze har dock ett stort hjärta och ser till att byborna får tillbaka pengarna på olika vis. Blaze är även lite förtjust i den spanska drottningen, något som Salluste lägger på minnet för framtida bruk. Och den framtiden kommer snabbt. Salluste anklagas för att förfört en tjänstekvinna med en bebis som resultat och får sparken som finansminister.

Han drar då upp en plan där Blaze får gestalta brorsonen Cèsar, en adelsman som återvänt från Amerika, och planen går ut på att Blaze/Cèsar ska få till det med drottningen, något som Salluste tänker avslöja för kungen och i och med det bli en hjälte och få tillbaka jobbet.

Nu går det dock inte så enkelt för Blaze/Cèsar blir en hjälte när han räddar kungaparet från ett bombdåd, och finner sig snabbt i rollen som adelsman. Samtidigt är den riktige Cèsar på väg tillbaka efter ha kastats i fängelse av Salluste, och de adelsmän som låg bakom bombdådet har också en oplockad gås med Blaze och Salluste. Det hela ebbar ut i rena farsen med förväxlingar och en del slängande i dörrar.

Louis De Funès får spela ut hela sitt register inom den fysiska komiken, men det blir aldrig riktigt roligt. Det är väl en generationssak antar jag - filmen är från 1971 och anses vara en klassiker i genren. Det är egentligen bara ett ställe i filmen där jag faktiskt skrattar till rejält på riktigt och det är när Salluste blivit så upprörd att han inte får fram något mer än pipande ljud - den typen av röstbaserad humor som Jim Carrey och Steve Carell gör så bra.

Något som dock verkligen är bra i filmen är scenografin - miljöer, kläder etc. Här får man känslan av att "Det stora skrattet" var en riktigt påkostad film när den gjordes. Nu kan man i och för sig ha i åtanke att mycket av de gamla miljöerna finns kvar i Spanien, men ändå - filmen är mycket snygg, men det stora skrattet kommer aldrig riktigt.

Filmen har inget extramaterial.

1. Rolig replik #1: "Mitt tyska hjärta i exil skälver!"

2. Rolig replik #2: "Ut med dvärgarna! Raus! Snell!"