Actionpackat och våldsamt det räcker

Efter blott fem minuter har regissören John Hyams redan avverkat den där massiva biljaktsscenen som brukar komma mot finalen i andra filmer. Är det action så är det!

Det har blivit dags för den tredje filmen om supersoldaterna - "Universal Soldier: Regeneration", som föregåtts av "Universal Soldier" (1992) och "Universal Soldier - Återkomsten" (1999). Jag har faktiskt inte sett någon av dem, men det spelar inte så stor roll: manusteamet bakom den nya filmen har tagit höjd för det och ger en snabb sammanfattning en bit in i storyn.

Soldaterna som åsyftas är män som i princip odlats fram för att bli de ultimata soldaterna - starka, fokuserade och lojala. Både psykologiska och genetiska metoder har använts. I sammanfattningen får vi veta att projektet som utvecklade dessa soldater fortsatte i ett annat projekt som tog fram ännu mer robotlika soldater, men något gick allvarligt fel.

En av dessa nya soldater är inblandad i den där inledande biljakten. Den föregicks av en kidnappning av den ryska presidentens barn. De ryska terroristerna bakom kidnappningen vill i vanlig ordning får ut några fängslade kamrater, men har nu gjort hela situationen mycket mer personlig för den ryska presidenten. Dessutom har terroristerna ockuperat den övergivna kärnkraftreaktorn i Tjernobyl och där placerat ut ett antal bomber som när de briserar kommer att orsaka mer skada än atombomberna i Japan. Ännu värre är att terroristerna alltså har en av dessa Next Generation Universal Soldiers till sitt förfogande och denna bjässe (Andrei "The Pitbull" Arlovski) är i princip odödlig vilket därför gör det omöjligt att försöka överrumpla terroristerna och frita de kidnappade.

Den ryska och amerikanska militären väcker liv (bokstavligt talat) i de Universal Soldiers som finns kvar, men de har inte en chans mot bjässen. Kvar finns dock Luc Devareaux (Jean-Claude Van Damme) som tagits ur programmet och genomgår en lång terapeutisk behandling för att acklimatiseras till det vanliga samhället igen. Det kan han fetglömma, och istället får han rycka in som sista chans - nu starkare och farligare än någonsin.

Som novis i den här filmsviten blir jag lite förvånad över de övernaturliga inslagen. Jag trodde innan att de bara var hårt tränade och duktiga soldater, men så är det inte. Det gör det hela mycket tråkigare och töntigare för mig. Bjässen är till exempel inte bara okrossbar och självläkande, han är dessutom återuppväckt från de döda... Och när dessa olika Universal Soldiers går omkring - sammanbitna och känslokalla - och dessutom otroligt seglivade så känns det lite som man ser Arnold Schwarzenegger i "Terminator". Robotaktiga och ensidiga.

Det är dock action så det heter duga. Grabbig action - jag tror det finns tre kvinnliga karaktärer med repliker i filmen - och massor av rejält våld. Det är en riktigt våldsam film och ibland är det på gränsen att bli riktigt snaskigt. Universal Soldiers favoritsätt att ta död på någon är att mata på ordentligt med knytnävslag mot huvudet och det ligger lite för nära verkligt våld för min del.

Jean-Claude Van Damme ser mest trött, gammal och uttråkad ut när han inte vevar på något eller skjuter och hugger ned någon skurk så att blodet sprutar (gärna över kameralinsen) och det är lite tröttsamt och tråkigt faktiskt. Lite förlegat. Men dörren öppnas till en fjärde film, och den är redan planerad till nästa år: "Universal Soldier: The New Dimension". Jag känner ingen brinnande längtan efter att se den.

Bakomfilmen skildrar lite allt möjligt ur produktionen av filmen. Ingen direkt märkvärdig film, de flesta kommer till tals och säger ungefär det de förväntas säga. En typisk bakomfilm alltså.

1. Dolph Lundgren spelade Van Dammes nemesis Andrew Scott i den första filmen, och han dyker upp igen, även han återuppväckt från de döda men med lite tankar som skiljer sig från det robotlika programmet. Scotts öde är dock riktigt brutalt.

2. Regissören John Hyams verkar gilla hur någon blir skjuten genom glas så att blodet skvätter upp mot glaset. Den metoden att skildra ett dödsfall dyker upp flera gånger i filmen.

3. Andrei 'The Pitbull' Arlovski som spelar den namnlösa bjässen är ett känt namn bland de som tittar på Ultimate Fighting. Han är dock bra som våldsam actionskurk.

ANDERS JAKOBSON (2010-09-02)