Förvirrande utan baksidestexten

Ibland bör man faktiskt läsa baksidestexten på omslaget innan man ser filmen. Eftersom jag vanligen undviker det så blev det lite problematiskt. Tjugo minuter in i filmen inser jag att jag inte har någon aning om vad som pågår. Efter fyrtio minuter har jag halvdan koll på karaktärerna men är inte riktigt klar över vem som gör vad varför och riktigt var i tidslinjen jag befinner mig.

En timme in så är jag återigen förvirrad då det visar sig att tjejen i filmen egentligen är två olika tjejer. Här skulle jag i vanliga fall stängt av filmen, men jag fortsätter. När filmen tacksamt slutar nästan tio minuter tidigare än omslaget anger så kliar jag mig lite i huvudet. Jag tar upp omslaget, och läser handlingen i den tidigare nämnda baksidestexten... och här faller alla bitar på plats.

OJ (Edison Chen från "Infernal Affairs"-trilogin) är en ny prickskytt hos polisen. När han ser på vinnarlistan från prickskyttetävlingarna ser han hur någon vid namn Lincoln vunnit en gång för några år sen. Denne gjorde ett oslagbart rekord, men har sedan försvunnit.

Det visar sig att Lincoln suttit i fängelse efter att under en operation skjutit utan order, och haft ihjäl en gisslan. Han fick inte stöd av sin grupp under rättegången, och när han nu kommer ut så vill han hämnas. Han vill slå sig ihop med ett skurkgäng, men de känner att de inte kan lita på honom. För att visa sin lojalitet hjälper Lincoln en skurk att rymma, och då blir OJ intresserad av att möta honom för att visa vem som är den bästa prickskytten.

"The Sniper" känns lite som en återgång till Hong Kongs lågbudgetproduktioner från 90-talet. Att berätta en handling är sekundärt och betydligt viktigare är machorepliker och lite hederlig vapenporr. Tyvärr är det mindre skottlossning än önskat, och vad som kunde blivit underhållande skräpfilm i genren "heroic bloodshed" blir ganska tråkigt och i mitt fall förvirrande.

Trots att omslaget inte säger något om det så finns här lite extramaterial. En "making of" på 20 minuter berättar allt du vill veta om inspelningen och lite till. Faktum är att de nästan pratar lite för mycket om alla karaktärers resa genom filmen, för vi har ju just sett filmen. Sen får vi ett meningslöst galleri med stillbilder ur filmen i låg upplösning. Vad ska man med dem till egentligen? Sist får vi en trailer för filmen, samt trailers för andra filmer från distributören. Allt extramaterial är endast textat på engelska.

1. Man måste vara imponerad av en film som bara viftar lite snabbt med titeln i början. Den visas inte ens i en sekund.

2. Filmens release försenades då Edison Chen hamnade i blåsväder. Han lämnade in sin laptop på reparation, men reparatörerna rotade fram borttagna hemgjorda porrbilder på hårddisken. Bilderna med flera kända kvinnor dök förstås upp på internet, och Edison hävdade att han skulle lämna nöjesindustrin "på obestämd tid". Han är förstås redan tillbaka.

3. Filmens originaltitel betyder "Gudalika revolvermän".

HENRIK ANDERSSON (2010-12-27)