Brittish Pie

Jag har hört talas om "The Inbetweeners" av och till under en längre period utan att riktigt veta något mer än att det är en komediserie på brittisk tv. När deras första långfilm hamnar i min ägo inser jag att det är någon sorts brittisk motsvarighet till "American Pie", fast gjord med någon form av engelsk finess bortom alla sex- och under bältet-skämt.

Så mycket bakgrundshistoria till de fyra huvudkaraktärerna får man inte i filmen, men de introduceras en och en på ett ganska tydligt vis vilket gör att man snabbt kommer in i matchen. Det är supernörden Will (Simon Bird) som är så intelligent och sarkastiskt saklig att ingen egentligen gillar honom, Simon (Joe Thomas) som tänkt ut hela sin framtid med sin tjej men som nu blir dumpad, den perverterade Jay (James Buckley) tänker bara på och pratar bara om sex, även om hans verkliga erfarenheter inte sträcker sig så långt, och Neil (Blake Harrison) som bokstavligt talat släpper allt han har för sina händer när arbetsdagen är över och hånglar med sin tjej i stället.

Skolåret är slut och det är dags för grabbgänget att åka på sin första gemensamma semester till Malia i den grekiska ö-världen. Här ska de festa och ha så mycket sex att hälften vore nog tillsammans med alla andra ungdomar som är på plats med samma ambition. Nu går det kanske lite si så där med den sista biten. Efter att de checkat in på ett riktigt skruttigt hotell inser de att verkligheten inte är lite enkel och smidig som deras fantasier. Det blir en rad olika, mer eller mindre dekadenta äventyr på plats, där de hela tiden återvänder till fyra brittiska tjejer som inte är de lösa flickor de förväntat sig att träffa.

Även om humorn är ganska ensidig och låg så finner jag ändå någon behållning med filmen. Som jag skrev i inledningen av denna recension finns det något smart och "brittiskt" under allt snusk. En liknande upplevelse fick jag av "Virgin Territory" som på samma sätt kombinerade snusk med finess. Det gör att jag på något sätt känner en motivation till att kolla upp "The Inbetweeners" tidigare äventyr.

Ingenting.

1. Tre säsonger gjordes av tv-serien, som visats på TV4 Komedi i Sverige.

2. Nu är givetvis en amerikansk remake av tv-serien på gång som ska visas på MTV.