Motvillig deltagare i knarkkriget

Laura (Stephanie Sigman) vill bara vara med i en skönhetstävling men får vara med om så mycket mer - mot sin egen vilja. Hon är en ung kvinna i en fattig mexikansk familj. Hon har en yngre bror som hon får ta hand om för att pappan inte riktigt hinner med. Någon mamma finns inte i bilden, och vi får anta att Laura tagit över den rollen. Men hon har en tydlig syskonrelation till sin bror, en sådan där man inte skvallrar om man kommer hem sent eller gjort något man inte borde ha gjort.

Tillsammans med kompisen Suzu går Laura på en provaudition inför Miss Baja California. Trots att tävlingsledaren egentligen inte verkar vara så speciellt imponerad av dem, får de ändå en chans. När de senare på kvällen separeras och Laura letar rätt på sin kompis på en halvillegal klubb händer något som ställer allt på sin spets. Laura blir vittne till hur ett gäng beväpnade män tar sig in i klubben och hon blir även upptäckt av dem. Strax därefter börjar männen meja ned alla som är i klubben, men Laura klarar sig undan i sista sekunden.

När hon senare tar hjälp av en polis för att leta rätt på Suzu tar polisen henne i stället till ligan och sedan är hennes liv förändrat för gott. Laura dras in i det smutsiga mexikanska knarkkriget där ligan ger henne olika uppgifter och hon blir helt delaktig utan att vilja det. Hon kommer dessutom tillbaka till skönhetstävlingen och vinner den eftersom ligan riggat tävlingen inför en sista uppgift till Laura.

Filmen känns tämligen uppgiven och deprimerande för det finns verkligen inget sätt för Laura att ta egna initiativ eller göra motstånd i den situation hon hamnat i. I alla fall gör inte karaktären det, och även om det känns lite tråkigt ur ett filmperspektiv så är det sannolikt realistiskt. Det är så här det är i verkligheten, och ur det perspektivet ger filmen en intim och ärlig bild av den här sidan av Mexiko.

Det vilar en lätt dokumentär känsla över fotot. Kameran ligger tätt inpå, nästan som en tyst deltagare i rummet, och många karaktärer fångas bakifrån eller på ett sätt så att man inte ser deras ansikten. Realismen förstärks ytterligare och "Miss Bala" blir en bra och tragisk thriller om en värld man absolut inte vill vistas i.

1. Tävlingen heter "Miss Baja California" och filmen heter "Miss Bala". Varför vet jag inte riktigt. Kan Baja och California bli Bala om man slår ihop dem?

2. Filmen var Mexikos bidrag till Oscarsgalan 2012 men gick inte vidare.

3. Fakta som presenteras i filmen: Knarkhandeln i Mexiko omsätter 25 miljarder dollar varje år och över 36 000 dog i knarkkriget mellan 2006-2011.