Lågbudgetrulle med förenklat budskap

Ibland får man anledning att fundera över vad som hänt med gamla skådespelare. Sådana som en gång varit i ropet eller spåtts en lysande framtid men som sedan verkar ha fallit bort från radarn. Sharon Stone är en sådan. Efter en del storfilmer och för all del hyfsade insatser under 90-talet, med en Oscars-nominering som höjdpunkt, har hennes karriär hackat betänkligt under 2000-talet. "Border Run" kommer knappast att tända hennes stjärna igen.

Sofie (Sharon Stone) är en journalist som skoningslöst attackerar de som hon anser är vänstervridna humanister. När hon en dag inte får tag i sin bror utan möts av pistolskott i telefonluren så befarar hon det värsta. Hon beger sig till Mexiko för att försöka leta reda på honom men under resans gång dras hon in i en härva av illegala flyktingar och drogsmuggling. Hennes tidigare så pragmatiska hållning till illegala flyktingar (hon rationaliserar ned det till att det är ett lagbrott och alla som hjälper dessa människor saknar respekt för lagen) bryts ner när hon själv tvingas följa med på en smuggelresa för att hitta sin bror. Att hon i slutänden ändrar inställning totalt och börjar se människorna i stället för lagbrytarna är knappast någon överraskning. Det är inte precis något subtilt manus man har haft att arbeta med och filmens enkla budskap skrivs direkt i pannan på tittaren.

"Border Run" är en lågbudgetfilm och som sådan är den inte det sämsta jag sett. Skådespelarna, och då tänker jag främst på Sharon Stone i huvudrollen, gör vad de kan med ett manus och en regi som inte direkt är av bästa kaliber. Intrigen må vara tunn och budskapet lite väl övertydligt men det håller i alla fall en hyfsad nivå. Kanske hade filmen tjänat lite på att ha någon mer okänd i rollen som Sofie, inte för att hon är dålig men för att det riskerar att bli lite för stort fokus på att det är Sharon Stone i rollen.

1. Här är ett lustigt mysterium: Genom hela filmen är Sharon Stone mörkhårig, och det är hon även på omslaget till den amerikanska utgåvan. Men här i Sverige (Europa?) är det i stället en snarlik bild med en blond Stone på framsidan.

2. Innan denna film gjorde regissören Gabriela Tagliavini "Without Men" med bland annat Christian Slater. Där har vi ytterligare en skådespelare vars karriär haltat betänkligt under 2000-talet. Om detta är en trend, vill jag ha bud på vem vi får se i nästa Tagliavini-film. Matthew Modine?

3. Sharon Stone är för övrigt en av två exekutiva producenter.

THOMAS HELSING (2013-03-17)