Intressant, men gränsen till tråkig

Pagford är en idyllisk liten stad i England, men under ytan bubblar rivalitet och förakt. När Barry (Rory Kinnear), som är den enda i staden som bryr sig om dess invånare, dör öppnas en plats i statsrådet och snart blir de flesta av invånarna involverade i valet för att fylla hans plats. Dock börjar allas liv falla samman, vilket förvärras när Barrys ande verkar leva kvar på internet.

Det tar ett tag att komma in i "The Casual Vacancy" vilket huvudsakligen beror på ett väldigt långsamt berättande och många karaktärer. Det är en så kallad ensembleserie där nästan fjorton personer spelar huvudkaraktären. Även om det inte tar så lång tid att förstå varje karaktärs plats i samhället tar det tid att lära känna dem samt sympatisera för dem. När det är så här många huvudkaraktärer är det svårt att komma någon riktigt nära, även om serieskaparna verkligen försöker. Ibland hintar de om någonting som hänt i det förflutna, men vi som åskådare bjuds aldrig in att ta del av den vetskapen. Därför blir det svårare att komma in i serien och vi blir just bara åskådare som tittar in.

Det långsamma berättandet jobbar dock även till seriens fördel. Vi får börja med att se stillsamma och vackra bilder av naturen runt Pagford och till en början verkar livet i den lilla staden väldigt fridfullt. Tack vare berättandet fortsätter den känslan lite genom hela serien trots att det som händer egentligen är allt annat än fridfullt. Det är ganska snyggt grepp som gör kontrasten oerhört stark när något riktigt hemskt händer och vi som åskådare känner då mera än vi gjort annars.

Även om det är svårt att helt komma in i karaktärernas backstory är det en av dem som lyser lite extra stark. Den 16-åriga Krystal (Abigail Lawrie) bor tillsammans med sin missbrukande mamma (Keeley Forsyth) och lillebror Robbie (Bryce Sanders). Hon tvingas ta hand om Robbie som sin egen och han är egentligen den enda i hennes liv hon riktigt bryr sig om. Trots hennes kaxiga attityd är det väldigt lätt att tycka om henne vilket tyder på en smart karaktärsbyggnad och fantastiskt skådespeleri. Hon är också den enda av huvudkaraktärerna som står utanför det stora valet, men är också den mest intressanta.

"The Casual Vacancy" är en miniserie om flera intressanta människoöden sammandrabbade i en liten stad. Den tar upp politiska och samhällsfrågor som egentligen kan överföras till vad som helst. Trots att den är lite svår att komma in i så väger den upp för det i slutet och är därmed definitivt värd att se.

I extramaterialet finns en introduktion till serien som är ganska bra att se på innan man ser själva serien. Den ger en bakgrund till karaktärerna och deras berättelse vilket gör det lite lättare att hänga med från början.

Jag är personligen väldigt intresserad av när böcker blir till film eller serier. Därför tycker jag det är oerhört intressant med en minidokumentär om adaptionen från just boken "The Casual Vacancy" till denna miniserie. Huvudsakligen handlar den om hur man tänkt när man gjort vissa ändringar i berättandet, vilket är riktigt intressant även om jag inte håller med om vissa av valen.

De flesta filmer eller serier som har extramaterial har någon form av klipp där skådespelarna eller personerna bakom kameran lyfts till skyarna. "The Casual Vacancy" är inget undantag. Vill man höra skådespelarna prata om sina karaktärer mer djupgående är det ett perfekt klipp, men det tillför inte så mycket till serien. Iakttagelserna de gör är sådana vi som tittare kan göra själva.

1. Boken "The Casual Vacancy" (på svenska "Den tomma stolen") är den första bok J.K Rowling skrev efter Harry Potter.

2. Michael Gambon spelar den ganska otrevliga Howard Mollison, vilket är den totala motsatsen till Dumbledore som han spelar i Harry Potter.

3. I boken dör Barry ganska direkt, medan han i serien lever ganska länge. Detta för att skaparna ville sätta en ton över vad han betydde för staden, vilket också lades in genom flashbacks.