Manus som hämtat från en såpa

Den andra säsongen av "Zoo" tar vid precis där den första slutade. Vårt gäng jagar leoparden som är nyckeln till att bota alla djur. Som ni kanske kan förstå blir det inte riktigt som de tänkt sig, för annars hade det blivit svårt att fylla en säsong till med galna djurattacker, konspirationsteorier och ett frenetiskt farande kors och tvärs runt jorden för att hitta en lösning.

Och fyllt säsongen har man gjort med råge. De säger själva i extramaterialet att man gick "all in" i den andra säsongen och jag är benägen att hålla med, med viss modifikation. För att höja ribban från den stabila men ändå svajande första säsongen verkar man ha tagit i så att den där sköra stabiliteten stundtals svajar sönder. Djuren genomgår ännu en sorts mutering och utvecklas ytterligare, så till den grad att en del av dem får – ja, superkrafter. Hotet från det skumma företaget som låg bakom det hela tonas ned och ersätts nu av en halvgalen militär som är fast besluten att släppa ut en gas som dödar alla djur. Problemet, som våra hjältar upptäcker, är att den kommer döda några miljoner människor också.

Så har vi då karaktärerna och deras samspel som jag upplevde var det som grundade det här fantasifulla hopkoket under den första säsongen. Här har man satsat på karaktärsutveckling men man gör det på väldigt extrema och fantasifulla sätt. Eftersom gänget behöver en fast punkt introduceras en kvinna som arbetar för staten och ställer ett jättelikt flygplan till förfogande, komplett med fullutrustat labb, burar för djur och – en bar. Men det räcker inte där, i ett försök att spetsa till det ytterligare låter de henne presenteras som Mitch Morgans före detta styvmor. Vill ni ha ytterligare exempel på hur man skruvar till saker i bästa såpastil? Det visar sig att kvinnan i fråga var Mitchs dåvarande flickvän som pappan stal från honom. Allt för att bädda för lite infekterade bråk när pappan sedan gör entré i serien. Stundtals sitter jag bara och skakar åt huvudet åt eländet. Det är "Glamour" eller "Våra bästa år"-nivå på manusskrivandet.

Den andra säsongen har ett försonande drag. Man har även vräkt på mer med actionscener och ökat tempot överlag. Det finns inte många tråkiga stunder och det är lite småspännande, även om det delvis beror på att man inte vet vad manusförfattarna ska hitta på härnäst. För min del känns det dock som att det kanske räcker nu. Ska den tredje säsongen vinna tillbaka mig får den lov att vara betydligt mer återhållsam.

Det är inte ett lika välfyllt paket som till den första säsongen men det är betydligt smidigare paketerat. De bortklippta scenerna finns i anslutning till respektive avsnitt och resten återfinns på den sista av de fyra skivorna. Den här gången får vi en drygt 22 minuter lång film där skådespelare och övriga pratar om vad som händer under säsongen. Det känns mest som att de försöker övertyga tittaren om varför alla idiotiska val av författarna är bra. Det hjälper inte.

Den andra filmen är en fem minuter lång rundvandring på "flygplanet" som är gängets nya bas i den andra säsongen. Återigen inte särskilt intressant. Paketet avslutas med ett knippe tabbar och tavlor. Ett klart sämre extramaterial än till den första säsongen alltså.

1. Ytterligare ett exempel på galet infall från manusskrivarna? Halvvägs igenom säsongen upptäcker Mitch att de behöver fånga en (levande) sabeltandad katt. Och de visar sig finnas på en ö med massa andra utrotade djur.

2. Jag har inte varit med om maken på en serie som dödat så många karaktärer under en säsong sedan jag såg "Game of Thrones". I efterhand verkar det som att det är det enda sättet de kan skriva ut en karaktär ur serien. Knepigt.

3. En tredje säsong verkar vara klar att börja sändas i slutet av juni.

THOMAS HELSING (2017-06-02)