En riktig fullträff alla sätt och vis

Ett format som är mycket trevligt är miniserien. Inte en långfilm och inte en hel säsong av en tv-serie, utan någonstans mitt emellan. "Big Little Lies" berättas i sju avsnitt på en sammanlagd speltid på drygt sex timmar. Det är helt perfekt i sammanhanget och jag önskar att fler historier kunde berättas på det här viset: dels att få några fler timmar än normalt att andas på och dels utan kravet på att yngla av sig i säsong efter säsong.

Sen skadar det förstås inte att "Big Little Lies" är en alldeles lysande historia. En smart och spännande plott, utsökt utformade karaktärer och ett skådespel i toppklass. Helt klart en av 2017 års bästa produktioner.

I grund och botten är serien ett underhållande drama om ett antal mammor med barn i sjuårsåldern och tillhörande pappor och syskon i Monterey, Kalifornien. Men samtidigt blir vi direkt varse om att historien kommer att leda fram till ett dödsfall med komplicerade inslag. Detta genom polisförhörsintervjuer med sekundära karaktärer som alla har väldigt specifika åsikter om de inblandade. Det här berättarsättet ger en otroligt spännande och lite thrilleraktig twist till serien där det faktiskt dröjer ända till finalen innan vi får reda på vem som råkat illa ut och hur det gått till. Fram till dess kan vi som tittare bara spekulera i vad som kommer att hända utifrån små pusselbitar som läggs ihop allt eftersom vi lär känna karaktärerna bättre.

Som en sorts huvud-huvudperson hittar vi Madeline Mackenzie (Reese Witherspoon) som ska skola in sin dotter Chloe (Darby Camp). Dottern har hon med Ed (Adam Scott), men hon har även en tonårsdotter, Abigail (Kathryn Newton), tillsammans med ex-mannen Nathan Carlson (James Tupper), som i sin tur har en egen sjuåring tillsammans med sin unga fru Bonnie (Zoë Kravitz). Relationen mellan Madeline och Nathan är inte överdrivet bra och Ed och Bonnie försöker hålla sig neutrala i sammanhanget.

Saken är den att Madeline inte är speciellt enkel att ha att göra med. Hon har många fiender bakom påklistrade leenden. Men hon har även riktiga vänner. Som Celeste Wright (Nicole Kidman), mamma till ett par sjuåriga tvillingsöner tillsammans med Perry (Alexander Skarsgård). Celeste och Perry har ett laddat och passionerat äktenskap, men under ytan är det en destruktiv och våldsam relation där Perry misshandlar henne både psykiskt och fysiskt. Celeste biter ihop, förlåter och sminkar över blåmärkena.

I samband med skolstarten får Madeline en ny vän. Ensamstående Jane Chapman (Shailene Woodley) har flyttat till Monterey med sin son Ziggy (Iain Armitage) och är väldigt annorlunda mot de andra som bor där. Hon tillhör en annan klass och verkar bära på en hemlighet, men Madeline fastnar för henne och blir en stabil vän att luta sig emot för direkt under första skoldagen händer något som skakar om alla inblandade. Ziggy anklagas för att ha strypt en skolkamrat, dottern till den inflytelserika Renata Klein (Laura Dern). Ziggy säger att han inget gjort, men Renata ser ingen anledning till att misstro sin egen dotter. Madeline ställer sig på Janes sida och ett krig inleds.

Allt som serien pågår kommer vi närmare karaktärerna. Madeline, Celeste och Jane är huvudpersonerna, men det betyder inte att vi får ensidiga bilder av de andra. Det här är verkligen tv när det är som bäst berättat. Manuset är perfekt avvägt där vi hela tiden får lära oss mer om de vi tittar på och kommer närmare deras personliga hemligheter, samtidigt som den stora gåtan hela tiden ligger i bakgrunden och gäckar. Vad är det som kommer att hända och varför?

Med svenska glasögonen på är det förstås kul att se vad Alexander Skarsgård hittar på och hans insats är fin, men karaktären är riktigt hemsk. Jag läser mig till att Skarsgård bodde tillsammans med en kompis under inspelningsperioden för att inte sitta ensam med karaktären i huvudet på kvällarna. Mycket förståeligt.

"Big Little Lies" är en riktig fullträff på alla sätt och vis och den rekommenderas starkt till alla som gillar att se välgjorda historier som får utrymme att växa.

Till några av avsnitten finns det minutlånga bakomfilmer som egentligen inte säger så otroligt mycket utan berättar lite detaljer om karaktärer och scener. En lite mer omfattande bild av serien får vi i en bakomfilm som är i alla fall drygt sju minuter lång. Inte så mycket att orda om, faktiskt.

1. Miniserien bygger på en bok med samma namn av Liane Moriarty. Boken utspelar sig i Sydney, Australien. Moriarty har blivit tillfrågad att skriva en uppföljande historia så att HBO kan göra en andra säsong. Personligen hoppas jag att det inte blir mer, hur bra denna miniserie än var.

2. Reese Witherspoon och Nicole Kidman är två av seriens producenter och Kidman flög över till Sydney för att prata med Moriarty om rättigheterna. 48 timmar senare var affären i hamn.

3. En av de roligaste rollerna i serien gör unga Darby Camp som Chloe Mackenzie. Det är en smart unge som dessutom har järnkoll på musik och är familjens egna dj som väljer ut lämpliga låtar ur musikhistorien till middagar, bilresor eller bara över huvud taget.

ANDERS JAKOBSON (2017-10-19)