Djup och tragedi under usel engelsk titel

"Racer and the Jailbird" är å ena sidan en väldigt konkret titel som kokar ned de två huvudpersonerna till saker de "är" i viss mån, men å andra sidan är det en usel internationell engelsk titel på en belgisk film som i original heter "Le Fidèle". Det betyder ungefär "Den trogne", och är en betydligt djupare sak personerna "är" för varandra. Nä, "Racer and the Jailbird" är verkligen en kass titel, som får mig att tänka på "Smokie and the Bandit", originaltiteln på "Nu blåser vi snuten". Den här belgiska filmen är verkligen inte den actionkomedi som titeln får mig att tro. Nej, det är i grund och botten en tragedi. Men innan dess är den en "sexig bankrånarthriller" som tidningen Amelia tydligen tyckt i sin fyraikonsrecension, enligt omslagets baksida.

Racingföraren Bibi Delhany (Adèle Exarchopoulos) frågar sin nya kärlek Gigi Vanoirbeek (Matthias Schoenaerts) vad som är hans största hemlighet och han svarar "Att jag är en gangster som rånar banker" varpå Bibi skrattar åt skämtet. Men i själva verket är det 100 procent sant. Gigi är en gangster och en utmärkt bankrånare. Han växte upp som problembarn på ett barnhem och en grupp likasinnade utgör hans lilla gäng. Det är hans familj och de utför välplanerade rån utan att åka fast.

Sanningen håller han givetvis borta från Bibi. Hon är en väldigt lovande förare från en fin familj, men hon undrar förstås varför de aldrig är hemma hos honom. Så småningom inser Gigi att han är så förälskad i henne att han är beredd att ge upp sitt gamla liv och berätta sanningen, men innan det sker utför gänget ett rån som inte går helt enligt planen och som slutar på ett allvarligt vis. Samtidigt visar det sig att polisen haft span på dem sedan länge och rånvågen får ett slut.

Sanningen får inte Bibi att vända sig om att gå, snarare tvärtom. Hon är förälskad upp över öronen och beredd på att vänta på sin man och vara honom trogen, och det är då filmen går in i en mer tragisk fas.

Tonskiftet från ett ganska hårdkokt drama i gränslandet mellan action och thriller till vad filmen blir sen är oväntat, och det är först då filmen börjar bli intressant för mig som tittare. Fram till dess har jag svårt att känna mig engagerad i historien och i ärlighetens namn känner jag mig inte överdrivet berörd av helheten heller, även om tragiken i andra hälften i alla fall biter lite i mig.

Sen kan jag inte koppla bort den usla titeln. Varför?

1. Genremässigt har uttrycket "amour-noir" figurerat som beskrivning på filmen. Ett nytt begrepp för mig, men faktiskt en klockren beskrivning av kärlekshistorier mellan gangster och, ja, vanlig människa.

2. Filmen var Belgiens utvalda bidrag till Oscarsgalan 2018, men den kom inte ända fram till de nominerade titlarna. På hemmaplan blev det storslam i Film Festival Oostende, där filmen plockade hem sex vinster av totalt nio nomineringar.

3. Hur är det då med sexigheten? Jodå, filmen har en rad heta och passionerade scener. Tillräckligt för att sammanfatta filmen som en "sexig bankrånarthriller"? Nja.

ANDERS JAKOBSON (2018-11-08)