Från lite överflödig till lätt intressant

Fyra år efter "Sons of Anarchys" sjunde och sista säsong fortsätter skaparen Kurt Sutter i samma universum. Redan i samband med finalsäsongen pratades det om en spinoff som skulle berätta om MC-klubbens ursprungliga nio medlemmar under Vietnamkriget, ett upplägg som lät väldigt intressant för mig. Så roligt blev det inte, utan i stället har vi fått "Mayans M.C.". De som såg "Sons of Anarchy" minns Mayans som en konkurrerande klubb som under historiens gång gick från fiender till allierade. Den här serien handlar om ett annat chapter än den klubb vi emellanåt såg i moderserien.

Detta chapter befinner sig i den fiktiva staden Santo Padre långt ned i södra Kalifornien på gränsen mot Mexiko, ganska långt bort från den lika fiktiva Charming. Vår huvudperson är Ezekiel "EZ" Reyes (J. D. Pardo), prospect i klubben med sin storebror Angel Reyes (Clayton Cardenas) som sponsor. EZ har hamnat i klubben efter att ha suttit i fängelse för att ha mördat en polis. Detta drama är kopplat till ett större drama som handlar om EZ och Angels mördade mor, något som ligger och puttrar som ett olöst mysterium under hela säsongen och som klarnar lite genom flashbacks. En som också drabbats är brödernas far, Felipe (Edward James Olmos), en före detta polis som numera har en köttaffär. Felipe har dock många hemligheter i bagaget som inte ens sönerna känner till.

De har å sin sida gott om egna hemligheter. EZ har nämligen släppts tidigare ur fängelset genom att göra en deal med FBI för att ge dem information om kartelledaren Miguel Galindo (Danny Pino) som klubben jobbar med. Angel har å sin sida en hemlig syssla inom klubben där han och ytterligare två medlemmar samarbetar med mexikanska rebeller för att förstöra för kartellen. Den karismatiska Adelita/Luisa Espina (Carla Baratta) styr rebellerna Los Olvidados skickligt med en agenda som klarnar under säsongens gång och som knyts ihop med flera olika karaktärer. Angel är oerhört förtjust i henne, men det får inte under några omständigheter komma fram att han arbetar mot klubbens egentliga uppdrag.

Inledningsvis känns "Mayans M.C." på sätt och vis som lite av en kopia på sin ursprungsserie, dock utan det verkliga dramat. Klubben gör liksom inte så mycket så som SAMCRO och väldigt många av medlemmarna har en tydlig birollskaraktär. Några sticker ut. Johnny "Coco" Cruz (Richard Cabral) är en smånervös typ som ingår i Angels team. Han får problem med en jobbig mamma och en svårhanterad dotter som tror att de är syskon. Klubbens lokala president är Obispo "Bishop" Losa (Michael Irby) som inte alls visar upp samma auktoritära karaktär som Clay (Ron Perlman) hade i "Sons of Anarchy". En orsak till det kan vara att välbekanta Marcus Alvarez (Emilio Rivera), president till Mayans Oakland-chapter och klubbens nationella president är med i princip hela tiden och håller i taktpinnen.

Här har vi en av flera kopplingar till "Sons of Anarchy" som gör att serien går från lite överflödig till lätt intressant, framför allt halvvägs när Lincoln Potter (Ray McKinnon) dyker upp. Han var framträdande i "Sons of Anarchy - Säsong 4" som federal åklagare och är en minst sagt udda figur och karismatisk som få. Det var kanske inte en karaktär jag hade räknat med att se på nytt men han lyfter säsongen och blir en aktör som tar för sig, inte minst genom att ställa ett smått orimligt krav på EZ.

Mot slutet av säsongen blir det dessutom utdelning på två olika sidospår. Det ena handlar om att EZ har ett fotografiskt minne som utnyttjas ett antal gånger under säsongen och det andra handlar om mordet på hans mamma där en oväntat bomb planteras inför kommande säsonger. Snyggt gjort, och på tio avsnitt har Kurt Sutter fått mig ganska sugen på att se var det här ska ta vägen. I sin helhet kan jag inte påstå att "Mayans M.C." engagerar mig överdrivet mycket - vissa karaktärer känns alldeles för uddlösa medan andra är väldigt intressanta, men någon säsong till vill jag se åtminstone. Lyckligtvis är serien inte överdrivet lik sin föregångare när hela första säsongen gått i mål och det är ju en bra förutsättning för att utveckla det hela vidare.

Kronjuvelen bland extramaterialet är den nästan halvtimmeslånga "The Creation of Mayans M.C." som är vad den heter. Här berättar Kurt Sutter om valet att berätta historien om Mayans i stället för om "the First 9" (och säger mellan raderna att vi kommer att komma till den berättelsen i framtiden). Framför allt handlar bakomfilmen om piloten där Sutter ursprungligen satt på för många stolar, vilket innebar att han lämnade över registolen när kommentarerna från FX ledde till bearbetning och omfilmningar. Det jag framför allt gillar med den här bakomfilmen är hur Sutter pratar om de plågor som drabbar en skapare när man väntar på respons.

Resten av extramaterialet består av kompletterande filmer som blir allt kortare i längd. "Hit the Ground Roaring" tar pulsen på de inblandade i samband med att de sista scenerna i sista avsnittet spelas in och blickar framåt lite på det sedvanligt vaga vis som den här typen av serier måste förhålla sig till. "Customizing the Mayans' Signature Bikes" är lördagsgodis för motorcykelintresserade.

De fyra sista featuretterna utgör sammanlagt tio minuter och är små snuttar om karaktärerna/skådespelarna, om hierarkin inom MC-klubben, om äktheten och stoltheten i gestaltningen av latinokulturen samt om de skådespelare som har en kriminell bakgrund, framför allt Richard Cabral och hur han hittade till kulturvärlden efter sin tid i fängelset.

Lite smått och gott som kompletterar säsongen rätt hyfsat.

1. Ytterligare några karaktärer från "Sons of Anarchy" kan ses i säsongen. Främst kufen Chuckie (Michael Ornstein) som var med av och till under hela serien. Någon gång mellan "Sons of Anarchys" sista avsnitt och denna serie har Mayans fått Chuckie av SAMCRO som vinst i ett kortspel... En annan välbekant karaktär som syns kort i en flashback i första avsnittet är Gemma (Katey Sagal).

2. Den andra säsongen startar i september och går i Sverige att se på HBO.

3. Avsnittsnamnen under den första säsongen följer alla en specifik formel. Det första avsnittet heter till exempel "Perro/Oc", där "perro" är det spanska ordet för hund och "oc" är den tionde dagen i mayakalendern, vilken representeras av en hundsymbol. Det här betyder även att en hund figurerar i avsnittet på något vis. Samtliga avsnitt bär namn av ett djur som figurerar i kalendern.

ANDERS JAKOBSON (2019-08-26)