Dags för Silicon Valleys exit

Att göra en exit är entreprenörsterm som i väldigt grova drag kan översättas till avslut eller avveckling. En lyckad exit kan betyda att ägare får en bra slant på fickan. En mindre lyckad... ja, ni förstår.

Tv-serien "Silicon Valley" som jag älskat sedan första stunden för snart fem år sedan när den första boxen kom för recension gör i och med sin sjätte säsong sin exit. Eftersom att jag har en bakgrund som webbutvecklare har serien haft beröringspunkter som legat väldigt nära den värld jag la ungefär 15 yrkesverksamma år på. Det har varit lätt för mig att relatera till den tekniska biten av serien samtidigt som jag roats av humorn.

Allting startade med ett antal programmerare som satt i en så kallad inkubator och jobbade på sina olika idéer. Det blev Richards (Thomas Middleditch) komprimeringsalgoritm Pied Piper som de jobbade vidare på och som under föregående fem säsonger använts som grund till alla möjliga olika funktioner och program. Tv-serien har alltid haft fingret på pulsen och snuddat vid aktuell teknik, vilket gjort att serien känts fräsch och modern.

Företaget Pied Piper har inte alltid haft det så lätt. Det har varit krångel med pengar, konkurrenter, anställda och tamejfan allt möjligt, men när denna säsong tar sin start finns det en stark grogrund. Företaget är cirka 500 man starkt och planen är att lansera sitt eget Internet, ett som inte styrs av enskilda maktfaktorer, utan ett "folkets Internet".

Resan fram till lanseringen tar seriens sju sista avsnitt och det är förstås ingen spikrak väg. Richard och hans huvudsakliga programmerare Gilfoyle (Martin Starr) och Dinesh (Kumail Nanjiani) samt ekonomen Monica Hall (Amanda Crew) och affärsutvecklaren Jared (Zach Woods) får parera alla möjliga och omöjliga hinder. Säsongen och serien landar i ett förlängt och ganska allvarligt avslutningsavsnitt med en otroligt fiffig ihopknytande final.

Det känns förstås tråkigt att det inte blir mer än 53 avsnitt totalt av "Silicon Valley". Även om det sista avsnittet är utformat på ett sådant vis att det inte kommer att bli mer så lämnas vi ändå med en liten cliffhanger att fantisera vidare kring. Jag kommer ärligt talat att sakna serien, men kan å andra sidan glädja mig åt att jag nästan varje frukost dricker mitt kaffe ur en Pied Piper-mugg. Jag lär med andra ord inte glömma bort serien i första taget.

1. I ett avsnitt får vi en enormt mörk inblick i Jareds liv som bortadopterat barn. Det är en bisarr sekvens och fruktansvärt mörk när man sätter sig in i det hela. Jisses!

2. Serverhallshästsvansen John (Henry Phillips) som skymtat då och då under tidigare säsonger syns även i denna och visar sig vara en hejare på schack.

3. Det här med att säsongerna känts så starkt ihopkopplade med det som hänt parallellt i den tekniska världen gör att det kanske blir lite knepigt och lätt mossigt om man ser den långt senare. En viss fara i att vara aktuell.

ANDERS JAKOBSON (2019-12-29)