Klassiker som inte åldrats speciellt väl

Denna 43 år gamla thriller baserades på Per Wahlöös bok med samma namn som ursprungligen publicerades 1963. Det var det året som han blev tillsammans med Maj Sjöwall med vilken han med start två år senare började skriva de tio böckerna om Martin Beck och hans kollegor. De som i modern tid blivit femtioelva filmer som inte har så mycket med ursprungs-Beck att göra. Men den här storyn skrev Per själv. Enligt Wikipedia utmärktes hans tidiga romaner av "en vänsterradikal tendens, kommunistisk ideologi och dramatiskt effektiv berättarkonst". Om jag utgår från den sista egenskapen så tycker jag inte den förvaltas lika väl i den här filmatiseringen.

I ett oidentifierat latinamerikanskt land pågår ett inbördeskrig mellan en vänstergerilla och de styrande högerextremisterna. En högt uppsatt general försöker medla mellan grupperingarna men blir lönnmördad av en figur som genast avrättas. I oron skickas en svensk diplomat, Erik Dalgren (Thomas Hellberg) dit för att ta upp generalens arbete och försöka komma fram till en lösning. Det är en extremt farlig situation Dalgren sätter sig i där han i princip måste hålla sig isolerad på sitt kontor eller i sin bostad. Hot och lönnmördare finns över allt.

Till sin hjälp har han sekreteraren Danica (Carolyn Seymour) som har kopplingar till området. Den som borde vara till hans hjälp, poliskaptenen Behounek (Christopher Plummer), är dock en slingrande orm vars lojalitet är ytterst oklar. Trots den prekära situationen lyckas svensken ändå göra lite nytta, men i ett land där det är väldigt osäkert vilka man kan lita på är det frågan om arbetet faktiskt är värt något.

Filmens regissör, Mats Arehn, har en hel del tunga titlar på meritlistan och gjorde sin senaste film 2013 ("Bäst före"), men här känns det inte riktigt som flytet är på plats. Omslaget har gott om starkt positiva citat från dåtidens biorecensioner, men för mig blir det varken spännande eller speciellt intressant. Det finns dessutom en rad överdrivna dödsscener där offren nästan snuddar på turkisk klass som inte direkt lirar med "en thriller av högsta klass" (GP).

Det bästa är scenerna mellan Hellberg och Plummer. Hellberg är lite Carl Bildt-torr i sin gestaltning och Plummer är en hal ål. I en sekvens tappar Hellbergs diplomat fattningen och skriker något på svenska vilket möts av Plummers garv och ett "Bravo". Det är något charmigt över det, men i det stora hela tycker jag inte att "Uppdraget" har åldrats speciellt väl. Det må vara en klassiker, men inte en tidlös sådan.

Filmens biotrailer och några andra ligger med.

1. Filmen utspelar sig tydligen i ett land där man pratar engelska. Praktiskt, men inte särskilt logiskt.

2. Den är inspelad i Portugal, vilket fungerar mycket väl som ett latinamerikanskt land i det här fallet.