Stjärnspäckat i många lager

Jag har nu suddat bort två potentiella inledningar på den här recensionen. Den ena hade lite dravel om hur stjärnspäckad filmen är och den andra skulle komma fram till en poäng om att jag inte kan förstå hur man kommer på en film som "Amsterdam". Men jag strök båda två. De kändes pretentiösa och poänglösa.

Det är David O. Russell som ligger bakom filmen. Han har tidigare gjort "The Fighter", "Du gör mig galen!", "American Hustle" och "Joy" och det förklarar varför det är så många kända ansikten i filmen. Det förklarar också att det är film som hör till en viss tid. I detta fall 30-talet.

Christian Bale spelar Burt Berendsen, en doktor med glasöga och ryggproblem och som gärna förser sig själv av piller i medicinburkarna. Han driver en mottagning där patientbasen är de som hamnat lite i utkanten, krigsveteraner från första världskriget. Precis som Burt och hans vän advokaten Harold Woodman (John David Washington). Det var där de lärde känna varandra och sedan tillbringade tid på sjukhus ihop, fulla av granatsplitter. Men det är en annan historia - som vi får inbakad i denna så småningom.

Burt och Harold blir uppsökta av Liz Meekins (Taylor Swift), dotter till senator Bill Meekins som tillhörde samma regemente som Bill och Harold. Hon menar att hennes pappa dött under mystiska omständigheter efter att ha kommit hem från en resa i Europa. Hon vill att Burt ska utföra en obduktion för att undersöka om allt står rätt till. Motvilligt gör han det och noterar att det finns mycket gift i kroppen. Men när Burt och Harold ska rapportera sina resultat är Liz märkbart stressad av något och det hela slutar med att en hitman (Timothy Olyphant) knuffar henne framför en bil och skyller blixtsnabbt på Burt och Harold som illa kvickt får fly.

För att rentvå sina namn och samtidigt ta reda på vad som fått någon att mörda Bill Meekins tvingas uppsöka en rad olika människor som kan veta något och leda dem vidare. I samband med det återförenas de med Valerie Voze (Margot Robbie), en sköterska som tog hand om dem under kriget och som de senare startade en tajt vänskapsrelation med, som i Valeries och Harolds fall ledde till en känslig kärleksrelation. Valerie är inte en del av mysteriet men en viktig ledtråd i hela gåtan.

Även om vi bara se tre ansikten på filmaffischen så dräller det av kända ansikten i filmen. Andrea Riseborough, Anya Taylor-Joy, Chris Rock, Matthias Schoenaerts, Michael Shannon, Mike Myers, Zoe Saldana, Rami Malek, Robert De Niro, Ed Begley Jr., och Beth Grant. I och med att nästan alla kommer successivt in i filmen blir det rena överraskningen vem som står näst på tur. Kul!

Där fick jag i och för sig in det där med att filmen är stjärnspäckad. Då kan jag kanske försöka mig på att förmedla min fundering kring hur man kommer på en film som "Amsterdam". Eller... nej, jag lägger ned det. Andemeningen var att jag tycker att det är så fascinerande hur man kan komma på en historia med så många lager som David O. Russell uppenbarligen gjort. Trots det landar jag ändå i att "Amsterdam" bara är okej. Den är förstås välgjord och välspelad men det är något som inte riktigt faller på plats för mig. Så kan det vara ibland.

Inget. Filmen finns även släppt fysiskt och då ingår bakomfilmen "Welcome to Amsterdam".

1. Apropå "kända ansikten" - jag är så otrolig van vid att se John David Washington med ansiktsbehåring att han ser helt konstgjord ut renrakad, lite som Harry Cavilles CGI-suddade överläpp i "Justice League".

2. Filmen är delvis inspirerad av verkliga händelser och i slutet får vi se ett autentiskt klipp som är exakt återgivet i filmen.

3. Det är lite kul, alternativt skadat, att jag sitter och tänker på att väldigt många av skådespelarna har spelat superhjältar eller -skurkar i Marvel- eller DC-adaptioner. Christian Bale har varit Batman i tre filmer, Margot Robbie har varit Harley Quinn i fyra filmer, Anya Taylor-Joy var Magik i "The New Mutants", Michael Shannon var Zod i "Man of Steel" och Zoe Saldana har varit Gamorra i fyra MCU-filmer. Timothy Olyphant och Rami Malek har inte spelat superhjältar/-skurkar än, men det är väl bara en tidsfråga.

ANDERS JAKOBSON (2023-01-26)