Konceptuellt lyckad genremix

Kombinationen av seriemördarjaktsfilm och journalistfilm är inte alls dum. Jag har en personlig favorit som till och med är recenserad två gånger här på DVDKritik.se. Jag syftar på David Finchers "Zodiac" som även kom i en director’s cut. Det är mäktig film som vinner mycket på att dess mördare är obeskrivligt mytomspunnen och fortfarande lite av en gåta med sina chiffermeddelanden och katt-och-råtta-lek med polisen medan journalisterna gräver.

"Boston Strangler", även den verklighetsbaserad, är en lite snällare kusin även om den i grund och botten skildrar en vidrig mördare som misshandlar, förnedrar och stryper kvinnor i Boston i början av 60-talet och lämnar deras kroppar med en rosett runt halsen.

Keira Knightley spelar journalisten Loretta McLaughlin på tidningen Boston Record American. Hon jobbar på livsstilsavdelningen och får göra spännande saker som att recensera brödrostar medan hon sneglar på den uteslutande mansdominerade kriminalredaktionen. Loretta vill gräva och utreda men chefredaktören Jack Maclaine (Chris Cooper) är tveksam till att ge henne något tyngre uppdrag. Det är efter att Loretta fått höra från sin mamma att en grannkvinna blivit strypt som hon på eget initiativ börja rota lite och finner tre kvinnor som hittats strypta inom en kort tid. Jack ger henne utrymme att gräva vidare på egen tid. Och hon hittar något, ett mönster som pekar på att det är samma förövare. Plötsligt har hon sitt scoop.

Bostonpolisen blir förstås vansinnig och Jack rycker i nödbromsen men när ytterligare ett offer hittas fortsätter rapporterandet. Loretta paras ihop med den mer erfarna Jean Cole (Carrie Coon) och tillsammans jobbar de vidare och blir lite av kändisar själva av bara farten. Resultatet blir att Lorettas äktenskap får sig en törn. Hennes man James (Morgan Spector) är inledningsvis förstående och uppmuntrande, men när Loretta lägger mer tid på sitt jobb än på sin egen familj blir det tuffare för honom att hålla humöret uppe. Samtidigt börjar Loretta och Jean leta efter identiteten på Bostonstryparen. Vem är det?

Rent konceptuellt gillar jag filmen. Det är som alltid lite smårafflande att se journalister i arbete, känna redaktionens puls och se utstuderade bilder på luttrade layoutare som manuellt sätter de braskande rubrikerna på tidningens förstasida med chefredaktören hängande över axeln. Och det är även som alltid lite obehagligt kittlande med seriemördare, även om just den biten är förhållandevis begränsad i just denna berättelse. Men jag kan inte riktigt komma förbi att allt detta gjordes mer spännande i "Zodiac", till och med in på sådana detaljer som att journalisterna kommer lite för nära och offrar för mycket av sina privatliv på arbetet.

"Boston Strangler" är okej, men jag blir vansinnigt sugen på att se om "Zodiac" och det är i just detta fall kanske inte det bästa betyget.

1. Redan 1968, alltså ganska tätt inpå brottsvågen, gjordes en filmatisering med ungefär samma namn ("The Boston Strangler") som dock verkar vara mer polisens jakt på mördaren än vad som skildras här. I den filmen gör Tony Curtis en roll som i denna film görs av den speciella David Dastmalchian.

2. Denna film avslutas med lite textinformation om vad som hände med personerna i historien. Där kan man läsa om vad en av dem gör i dag. Problemet är att personen dog 2018. En liten nätt tavla.

3. Filmen är skriven och regisserad av Matt Ruskin som i sina långfilmer verkar röra sig i kriminalthrillerfacket. Han har totalt tre spelfilmer och två dokumentärer på sitt cv.

ANDERS JAKOBSON (2023-04-17)