När identitetskrisen slår till

FILMEN

Under de senaste åren har det varit en del oro kring Warner Bros. Förändringar i organisationen har gjort att en rad filmer har hamnat i ett ingenmansland trots att de varit klara sedan länge. För mig som Stephen King-fan är det mest beklämmande nyfilmatiseringen av "’Salem’s Lot" som ett tag hade ett premiärdatum på bio i september 2022 och sedan april 2023 för att sedan helt dras tillbaka. Dess öde är nu att visas på MAX "under 2024" så den är i alla fall inte kasserad som "Batgirl", vilket i och för sig kan ha berott på andra anledningar.

Något liknande råkade "Am I OK?" ut för. Filmen hade premiär på Sundancefestivalen 2022 och såldes till HBOmax för distribution men på grund av allt strul för Warner och omvandlingen till MAX dröjde det två år innan den fick sin officiella streamingpremiär. Det måste vara frustrerande för de inblandade.

"Am I OK?" är en sorts romantisk dramakomedi där romansen egentligen är mellan två bästa kompisar. Huvudperson är Lucy (Dakota Johnson) en konstnär som lagt penslarna på hyllan för att jobba på ett spa. Hennes bästa kompis är Jane (Sonoya Mizuno). Jane upplever Lucy som alldeles för bekväm och feg och försöker peppa henne till att gå vidare med den granne som uppenbarligen gillar henne. Men Lucy vill inte riktigt och det ska visa sig att Lucy börjat fundera på om det egentligen är tjejer som hon gillar. Det hela triggas i gång av en massör på spat, Brittany (Kiersey Clemons), som är flörtig och fysisk och Lucy gillar det.

Jane uppmuntrar den sökande Lucy att utforska denna nya värld, men Lucy går i stället genom en sorts minikris där hon funderar över vem hon egentligen är och hur hon faktiskt mår. Samtidigt börjar en spricka att tränga fram mellan vännerna - Jane har fått ett erbjudande om att starta ett Londonkontor och kommer att flytta från Lucy och det kommer till en punkt då sprickan blir så stor att vännerna blir ovänner, samtidigt som Lucy går vidare med sina känslor för Brittany.

"Am I OK?" är ingen skrattfest men det finns charm och humor i berättelsen och dialogen, men tonvikten ligger på identitetskrisen som Lucy upplever, lustigt nog utan att någon annan ifrågasätter den. Det är kanske så det är när livet tar nya vägar en bit upp i åldrarna. Jag är själv inte i målgruppen men jag kan föreställa mig att filmen träffar rätt hos de som är i en liknande situation och funderar över sin framtid och vilka känslor som faktiskt betyder någonting. Dock har jag en liten känsla av att filmen kommer att ligga och streamingskvalpa utan att nå den större publiken. Jag säger inte att det är en dold pärla men den är sevärd och trevlig.


EXTRAMATERIALET

Inget.


TRE SAKER

1. Filmen är långfilmregidebut för det äkta paret Stephanie Allynne och Tig Notaro. Tig kanske en del känner till som komiker och skådespelerska. Hon gör en liten roll i filmen som ledare för en andlig hammockretreat.

2. Manuset är skrivet av Lauren Pomerantz och löst baserat på hennes liv och vänskap till Jessica Elbaum som är en av filmens producenter.

3. En annan av filmens producenter är Will Ferrell då den producerats av bland annat hans bolag Gloria Sanchez Productions.


ANDERS JAKOBSON (2024-07-03)
KOMMENTARER - Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA
20 senaste recensionerna i kategorin dramakomedi
50 senaste recensionerna
Sök i arkivet Titel eller fritext
Genre: Dramakomedi
Format: Streamat
Utkomstår: 2024
Bolag: MAX
Ljud: DTS-HD Master Audio 5.1
Bild: 1080p High Definition 1.78:1
RECENSERAT DENNA DAG (9/10):
Alla recensioner från denna dag
NIO TIPS FRÅN JUNLI/AUGUSTI
12 SENASTE
DOKUMENTÄRERNA