Seg action utan vampyrer

Omslaget gör gällande att den franska vampyrsnuskregissören Jean Rollin i ett par filmer bevisade att han bemästrade andra genrer. Mja, det är definitionsfråga. Den här actionfilmen är visserligen kanske den rakaste historia jag sett från karln, men samtidigt har den ungefär samma tyngd och kvalitet som det mesta av honom jag recenserat. Det vill säga inte så mycket.

Här handlar det om ett biologiskt vapen och en massa skumma agenter som vill komma åt det. En film visar att agenten Rick, som senast hade vapnet, troligen gav det till en thailändsk bordellflicka i Bangkok, innan han troligen mördades och nu vill både hans kollegor och en konkurerande agentliga bara bestående av kvinnor komma åt flickan och hitta röret som hon troligen har. Agenter från båda lägren skickas till Bangkok, men tjejligan hinner först och lyckas köpa loss flickan Eva från bordellägaren Tong och smuggla ut henne via båt tillbaka till Frankrike. Men de andra agenterna är dem hack i häl och mitt i smeten står en stackars thailändsk flicka och fattar ingenting.

Trots att filmen är kort berättas historien långsamt och ospännande. Det finns även gott om utdragna scener som knappt har något med plotten att göra. Till exempel skildrar Rollin i långa scener vad som försegår på Tongs bordell - striptease, danser, nakenmassage, gyttjebrottning och så vidare. En annan typisk scen av detta slag är när Eva sakta men säkert klättrar ned för en repstege. Något Guy Richie-tempo är det inte tal om i berättandet.

Det blir aldrig speciellt spännande, men det är som alltid gott om naket, och Rollin lyckas även klämma in ett av sina berömda slott i slutet av filmen. Det är bara vampyrerna som saknas och de hade kanske piffat upp det här sömnpillret.

Lite trailers till denna och andra Jean Rollin-filmer.

1. Vid två tillfällen i filmen kommer en berättarröst in och ger lite information. Eftersom det inte är konsekvent känns det som något Rollin stoppat in för att snabba upp storyn lite. Det lyckas han så där med.

2. De patenterade överdrivna dödsscenerna dyker upp vid några tillfällen i filmen. Typiskt Rollin och alltid lika fånigt.

3. Anamorfisk widescreen 1.66:1, säger omslaget. 4:3 säger jag.

ANDERS JAKOBSON (2010-06-07)