Återförening efter döden

Höggravid med sitt andra barn får Sara (Sanna Sundqvist) höra av sin man Daniél att han måste ha space och planerar att ta en semester med sin kompis omedelbart. Vad kan vara värre än detta svek? Jo, att Sara hittar Daniél död nästa morgon. Ett okänt hjärtfel har avslutat hans liv i sömnen och kvar står Sara med en femåring och en mage som när som helst ska släppa ut barnet som växer därinne.

Helt ensam i denna bistra verklighet är hon inte. Svärföräldrarna Helen (Ia Langhammer) och José (Juan Rodríguez) ställer upp - mer än gärna och egentligen oombett. Speciellt Helen som är psykolog och vet vad Sara behöver. Till exempel att återuppta relationen till storasystern Linda (Charlotta Björck). När systrarna var små gick föräldrarna isär och de valde var sin förälder. Linda hamnade med pappan Timo (Ville Virtanen), den som varit otrogen och förstört familjen och det är ett svek som Sara aldrig kan förlåta varken honom eller Linda för.

Därför är det inte med speciellt varma känslor Sara noterar Linda på Daniéls begravning när hon kommer med sin hund Zlatan. Men femåringen Elliot tycker om hunden och dess ägare och trots att detta möte slutar lite olyckligt så kommer Linda tillbaka och Sara accepterar henne, så mycket att hon vill att Linda ska flytta in ett tag. Jättekonstigt, tycker Helen som verkligen vill vara Saras stöd, men den nyblivna änkan är väldigt bestämd. Bestämd och arg. Det finns mycket ouppklarat, inte minst mellan systrarna, men nu finns tiden till det. Samtidigt finns det en pappa med en sviktande hälsa som är redo att be om ursäkt om han får det.

Det finns en liten, liten parallell till William Spetz "Tore" där ett hastigt dödsfall kastade huvudpersonen in i en sorg den inte kunde hantera. I "Tore" spelade Sanna Sundqvist den peppande kompisen till Spetz Tore, här gör hon Tore-rollen. Likheterna sträcker sig inte längre till att Sara inte riktigt vet hur hon ska sörja. I filmen framgår det aldrig om hon berättar om Daniéls underliga val kvällen innan han dog, vilket förstås påverkade hennes utgångsläge in i sorgen.

Sorgen blir sekundär för Sara och även för tittaren för det intressanta är ju relationen mellan henne och Linda. De lever helt olika liv. Linda lever på en lottovinst och har en emotionellt dominerande pojkvän som helt enkelt kör med henne på alla tänkbara vis. Så Lindas flytt till Sara är inte enbart för lillasysterns skull utan lika mycket för sin egen, men deras tid tillsammans är också nyttig för det för att inse vilka de blivit utan varandra.

"Tack och förlåt" är en sevärd svensk film som lockar till både skratt och lite eftertanke.

1. Manuset till filmen är skrivet av danska Marie Østerbye som tidigare bland annat skrivit "Snöänglar".

2. Regissör är Lisa Aschan vars förra film var "Ring mamma!" som också hade Sanna Sundqvist i den gravida huvudrollen.