Märklig film som aldrig får fart

Det finns sega och märkliga filmer som aldrig riktigt kommer igång och som aldrig lockar till att titta vidare. Istället lyckas dessa filmer framkalla en enorm frustration, irritation och seghet hos den som tittar och ständigt är det nära att filmen stängs av. "Veronika bestämmer sig för att dö" är exakt en sådan film. På filmens omslag avlöser hyllningarna varandra och inget kunde kännas mer fel för mig än vad det redan gör.

Filmen handlar om Veronika (Sarah Michelle Gellar) som är trött på sitt liv och bara vill begå självmord. Hon har ett välbetalt arbete, en fin våning och hon är vacker. Inget av detta spelar någon roll och en kväll överdoserar hon tabletter tillsammans med alkohol. Dock lyckas hon inte ta slut på sitt liv utan vaknar istället upp på ett mentalsjukhus en bit utanför New York. På sjukhuset får hon veta att hon kommer att dö men att läkaren inte kan säga hur många dagar hon har kvar. Här träffar hon Edward som inte pratar och de båda unga människorna får en dragningskraft till varandra.

Filmen är fruktansvärt seg. Inte förrän de sista 30 minuterna händer det något och man kan få en känsla av att filmen säger något. Efter att ha läst filmens omslag förväntar man sig något helt annat men detta är endast en lång transportsträcka som inte lyckas beröra trots det tunga ämnet. Att se Sarah Michelle Gellar i den här typen av roll känns också lite konstigt och jag har tyvärr svårt att ta henne på allvar. Det känns som att hon spelar över mellan varven för att i nästa stund vara helt nollad. Dessutom får vi aldrig lära känna de andra karaktärerna mer än lite skrap på ytan. Karaktärerna har så mycket mer att säga och nu upplever jag att man bara har tagit med en bråkdel av dem för att man måste.

I andra roller ser vi Jonathan Tucker, Erika Christensen, Melissa Leo och David Thewlis. De två sistnämnda har båda karaktärer som åtminstone jag vill veta mer om och det är otroligt frustrerande med alla dessa frågor som ploppar upp kring karaktärerna. Melissa Leo från "Frozen River" sticker ut i sin rollprestation och hon gör hela tiden sin rolltolkning snäppet bättre än alla andra.

1. Ungefär 56 minuter in i filmen börjar Lisa Ekdahls "Vem vet" att spelas. Jag fick en smärre chock. Det kan inte höra till vanligheten att svenska artister som dessutom sjunger på svenska spelas i en engelsktalande film.

2. Filmen är baserad på bästsäljaren "Veronika decides to die" av författaren Paulo Coelho som även skrivit "Alkemisten" och sålt över 100 miljoner böcker.

3. David Thewlis är så lik Alan Rickman i den här filmen att det förföljer mig hela filmen igenom.

MARIA EREMO (2010-03-08)