Det som göms i snö kommer upp i

Här blandar vi genrer friskt: En "The Thing"-efterapning korsas med "ungdomar i panik på en avlägsen plats"-skräck och omsluts av modernt miljötänk.

"Arctic Outbreak", i original "The Thaw", skildrar hur några forskare långt uppe norr i Kanada hittar något speciellt i isen som givetvis bär på en föråldrad parasit som smittar dem. Samtidigt är ett gäng studenter, samt den ledande forskaren doktor Kruipens (Val Kilmer) dotter (Martha MacIsaac), på väg dit. Givetvis dröjer det inte länge innan några av dem också blir smittade och allting ebbar ut i en kamp mot tiden.

Vi har sett upplägget tidigare men vad som möjligen är nytt i filmen är att den stora skurken i helheten är den globala uppvärmningen. Filmen inleds med fejkade, och möjligen autentiska nyhetsklipp om konsekvenserna av den globala uppvärmningen och "naturens hämnd". I helikoptern på väg till forskningsstationen diskuterar studenterna ämnet och belyser det både från den teoretiska och den praktiska sidan. Någon pratar om "ekoterrorism" som en metod att få folk att lyssna.

Nu tror jag inte att "Arctic Outbreak" är filmen som kommer få den stora massan att haja till och engagera sig i klimatförändringarna för det är en ganska bedrövlig film. Dialogen är oerhört styltig och framförs på ett onaturligt sätt av skådespelare som knappast kommer att gå till historien för sina insatser. Lägg till det irrationellt beteende och smått idiotiskt agerande från karaktärerna och slutresultatet blir allt annat än rafflande. Jag tror aldrig jag hört frasen "Vi måste försegla dörren" så många gånger som i just denna film.

Upplägget som sådant är inte så tokigt men Mark A. Lewis som står för manus och regi får jobba på lite om han ska nå upp i någon sorts respektabel kvalitet. Jag läser att han använt delar av sitt manus i lektioner på ämnet "Directing the Actor" och det känns väl inte så där helt klockrent.

Ingen kalkon dock, men kanske inte så där överdrivet långt ifrån.

Som extramaterial, förutom trailers till andra filmer, finns en kort liten bakomfilm där dels skådespelarna pratar om sina karaktärer och berättar om deras drag och egenskaper (vilket är totalt överflödig information för vi som sett filmen) och dels visar lite allmäna bakombilder och dels överöser regissören med beröm. Ungefär den typ av bakomfilm det brukar vara till mindre lyckade filmer.

1. Filmen slutar faktiskt med den klassiska textskylten "The End". Det hör ju inte till vanligheterna, men i just detta fall tror jag det är gjort som en liten bonustwist.

2. Ett av mina favoritavsnitt från "Arkiv X" är "Ice" från första säsongen som i sin tur var en plankning av "The Thing". Filmen har stora likheter med avsnittet, och "Arkiv X"-känslan blir ännu mer påtaglig i och med att självaste Cigarette Smoking Man - William B. Davis - figurerar i bild under en väldigt kort stund i det inledande nyhetscollaget.

3. En av studenterna spelas av Aaron Ashmore som är en minut äldre än sin något mer kända tvillingbror Shawn Ashmore ("X-men"-filmerna). Förutom att de ser exakt likadana ut är de precis lika träaktiga i sitt agerande.

ANDERS JAKOBSON (2010-04-24)