Svårt att hålla tårarna tillbaka

Den unga Katie (Julianne Hough) flyr från polisen och gömmer sig i den lilla hamnstaden Southport. Där börjar hon sakta falla för änklingen Alex (Josh Duhamel) och hans två barn. Hon börjar snart våga lägga sitt mörka förflutna bakom sig, ovetande om att polisen Tierney (David Lyons) är fast beslutsam att hitta henne.

"Safe Haven" är ännu en film som gjorts efter en bok av Nicholas Sparks. Precis som i de flesta av Sparks andra berättelser handlar det om romantik blandat med något tyngre ämne. Denna gång är det hustrumisshandel och huruvida man är skyldig om ett brott begåtts genom självförsvar. I en scen säger Tierney till en kollega att ingen är oskyldig, vilket gör att tankarna börjar snurra. Är man verkligen alltid skyldig? Just detta uttalande gör också hela berättelsen ännu mer spännande. Trots att Katie agerat i självförsvar kommer Tierney inte visa henne någon nåd om han hittar henne. Dessutom kommer det precis i slutet ännu en twist. Det kan tyckas som för mycket, men faktum är att det är precis lagom. När det sista kommer hugger det till lite i hjärtat och det är svårt att hålla tårarna tillbaka.

Exakt vad som hänt i Katies förflutna kommer inte fram förrän mot slutet. Då får också hela berättelsen en twist. Många saker får sin förklaring i denna twist, som exempelvis varför Tierney är så besatt av detta fall. Dock är det några saker som känns aningen för tunna. Exempel på detta är Katies rädsla. Med tanke på det hon gått igenom borde hon vara mer rädd och framför allt inte låta rädslan gå över så snabbt. Det går oerhört snabbt för henne att lita på folk. Hela berättelsen skulle fått ett större djup om detta utforskats mer snarare än kärleken som uppstår mellan Katie och Alex.

"Safe Haven" är ett romantiskt drama med en touch av thriller i sig. Den lyckas beröra på flera sätt och är en film som skulle kunna passa mer än bara det östrogena könet.

Finns inget.

1. Regisserad av Lasse Hallström.