Tillbaka till det förfluta och hem igen

Om man som jag är ett stort Stephen King-fan är det med blandade känslor man tar sig an en ny filmatisering. De riktigt bra filmerna går att räkna på händernas båda fingrar, medan de sämre... Ja, de är betydligt fler. Med andra ord är det både glädje och oro inom mig när något nytt är på gång. Dels vill jag som läsare se en adaption på film eller tv, men samtidigt så får det inte bli "Under the Dome" av det hela - en bra bok som blev en utdragen och urvattnad tv-serie som jag inte ens orkade se klart.

Och när det gäller just tv-produktioner vill bolagen att serierna ska ha en lång livslängd. Att göra en säsong och inget mer finns knappt på kartan, men lyckligtvis är det i det formatet vi finner "11.22.63", filmatiseringen av romanen "11/22/63" ("22/11 1963" på svenska). Det fanns långt gångna planer att göra en långfilm av historien men det blev streamingtjänsten Hulu som knep rättigheterna och omvandlade boken till en "nine hour event series" vilket blev en miniserie i åtta avsnitt. Alldeles lagom då berättelsen får rum att andas och bokens ursprungshistoria är förvånansvärt intakt med några mindre förändringar som passar formatet bättre.

Historien utgår i från en klassisk "what if?" där mordet på president John F Kennedy, den 22 november 1963 var en vändpunkt i den amerikanska i historien. Om JFK inte hade skjutits, hade då hans bror sluppit samma öde? Hade Vietnamnkriget inte eskalerat? Hade tvillingtornen vid World Trade Center fortfarande stått kvar?

2016 blir läraren Jake Epping (James Franco) mer eller mindre rekryterad av ägaren till hans favoritdiner. Al (Chris Cooper) går in frisk och kry genom en dörr och kommer ut cancersjuk och döende två minuter senare. Detta gör Al tvungen att berätta en hemlighet för Jake. I en garderob finns en ingång, ett "kaninhål" som leder till ett specifikt datum 1960. Oavsett hur länge man är där har bara två minuter gått av ens nutida liv när man går tillbaka. Varje gång man kliver in i 1960 återställs allt man har gjort som påverkat nutiden. Al berättar nu att han varit så pass länge i det förflutna att han kartlagt nästan allt som leder fram till mordet på JFK men inte riktigt kunna bevisa att det var Lee Harvey Oswald som utförde mordet och i så fall om han agerade ensam eller som del i en konspiration. Han räcker nu bokstavligt talat över all sin forskning till Jake och ber honom att förhindra mordet på JFK.

Efter en natt av grubblerier kliver Jake genom kaninhålet och inleder sitt liv i det förflutna. Al har ordnat en ny identitet åt honom och försett honom med sportresultat så att han på ett enkelt vis kan spela in en inkomst när det kniper. Livet är dock inte helt problemfritt och Jake får vara noga med vad han säger och gör och om han försöker göra något som kan bråka med tiden, bråkar tiden tillbaka. Men han måste vid några tillfällen ändå göra just det, och det leder till att han drar på sig en sorts medhjälpare, Bill (George MacKay), som följer med honom när han tar sig mot Texas.

Han slår sig till ro i den lilla staden Jodie på behörigt avstånd till Dallas. Det är här i krokarna Lee Harvey Oswald (Daniel Webber) kommer att hamna 1962. Jake tar anställning som lärare på Jodies high school och här träffar han så småningom bibliotekarien Sadie Dunhill (Sarah Gadon) som han förälskar sig i och därmed tvingas hålla utanför sitt egentliga uppdrag. En tid av hemligheter och lögner väntar, där en allt mer opålitlig medhjälpare och, för all del, krafterna i det förflutna gör det svårt för Jake att klara av det han kommit dit för att göra.

När man beskriver "11.22.63" för någon som varken läst boken eller sett serien blir det en ganska fånig summering, men det är en bra historia och en ganska spännande sådan. Boken är rejält tjock och en av Kings mest välresearchade och miniserien gör ett bra jobb med att återge en delvis idyllisk och delvis hemsk bild av 60-talets USA. Vi rör oss i en tid av rasism och uppenbara skillnader mellan könen, dessutom kryddat med småstadsmentalitet. Samtidigt är det en egen skildring av ett politiskt attentat, ett mord som än i dag gäckar världen genom att inte ha en definitivt förklaring. JFK-mordet kommer att fortsätta vara något av en gåta i många år till, kanske för alltid.

Miniserien är med King-ögon fullt godkänd. En av de största skillnaderna i jämförelse med boken är karaktären Bill som knappt är med alls. Romanen är väldigt mycket en ensam mans resa och för att undvika voice over eller att Jake skulle prata för sig själv behövdes någon han kunde prata med. Därför finns Bill och jag har inga som helst problem med det, och jag inga problem med serien i sin helhet heller. En spännande historia där det oväntat nog finns en väldigt fin kärleksskildring som inbakad kärna. Och en hel del våld och blod.

En kvartslång bakomfilm berättar ungefär det man vill veta om seriens tillkomst och produktion. Glädjande nog har man fått med både producenten J.J. Abrams och Stephen King som "talking heads", och icke att förglömma Bridget Carpenter som skrivit manuset. Här berörs till exempel de förändringar som gjorts från boken med fullt acceptabla motiveringar till dessa. En trevlig kvart.

1. Manusförfattaren Bridget Carpenter vet att Stephen King-fans är lite speciella och har därför bakat in påskägg och passningar till andra King-verk i båda repliker och i scenerier. Vissa är ganska enkla att ta medan andra är lite mer obskyra.

2. I romanen går "kaninhålet" ända tillbaka till 1958 och ger Jake lite mer tid i det förflutna innan hans uppdrag närmar sig. Bland annat stannar han till i staden Derry i Maine där han träffar några karaktärer ur "Det". Denna sekvens är inte med i serien, men däremot är en av skådespelarna från "Det"-filmatiseringen med, Annette O'Toole.

3. Hon är inte den enda skådespelaren från en tidigare King-filmatisering som är med. Gil Bellows som spelar unga Tommy i "Nyckeln till frihet" spelar en FBI-agent här.

ANDERS JAKOBSON (2016-09-07)