Den gamle och havet

Enmansshower hör inte till det normala inom filmutbudet, men då och då kommer de. Tittar man tillbaka några år hittar vi "Buried" med Ryan Reynolds i en låda, och med bara två dagars skillnad hade "Gravity" med Sandra Bullock i rymden och "All is Lost" med Robert Redford på havet premiär på amerikanska Telluride Film Festival. Av de övriga två har denna film mest gemensamt med "Gravity" då den skildrar en kamp efter överlevnad där alla finurliga lösningar man som utsatt kan komma på figurerar.

Plotten är oerhört enkel: En gammal man i en segelbåt vaknar upp av att det kommer vatten in i kojan. Båten har krockat med en lastcontainer som ramlat av något skepp i Indianska oceanen. Efter att ha lagat båten efter bästa förmåga dröjer det dock inte länge innan han utsätts för en storm som förstör betydligt mer än vad lastcontainern gjorde. Nu gäller det bara att överleva till vilket pris som helst.

Mer komplicerat än så är det inte och det är inte helt och hållet till filmens fördel. Det finns knappt några repliker på nästan två timmar och det finns heller inget "mer" än mannen på havet. Vi får inte veta något mer om honom, det finns inget drama som förmedlas via flashbacks eller en inre monolog för att fläska till karaktären. Allt vi får är en man i oväder som kämpar för sitt liv.

Det kan ju i och för sig vara nog så spännande, men jag blir aldrig så indragen i historien som jag till exempel blev av nämnda "Gravity". Det blir snarare lite utdraget och otydligt när mannen plötsligt får en idé och gör verklighet av den. Det är svårt att förstå varför han gör som han gör, något som kanske är klarare för de som är båtmänniskor i någon utsträckning. Robert Redford kan man inte klaga på - han är så bra som han bör vara i filmen och agerar i mitt tycke som en van seglare.

På något sätt känns det som den här filmen har gjorts redan. Kanske är det för att skeppsbrott eller stormdramer till havs har figurerat på film länge, men oftast som en del av en större historia. När det som i detta fall är hela historien räcker det inte för mig. Jag hade velat haft något mer.

Tre kortare featuretter på nästan en kvart sammanlagt betar av storyn, skådespelaren och regissören. Den sistnämnda - J.C. Chandor - skrev filmen med Robert Redford i tanken och producenterna menar i sina kommentarer att de inte kan tänka sig någon annan skådespelare i rollen. Jag är inte lika övertygad om att filmen står och faller med Redford, men det är solklart att han givetvis var den där lilla extra stjärnglansen filmen behövde.

Det som slog mig mest medan jag såg filmen var hur sjutton man egentligen skriver en film av det här slaget, och även om vi inte får ett konkret svar på den frågan får vi i alla fall veta att filmen storyboardades i sin helhet och att Chandor var oerhört noggrann med att designa alla scener in i minsta detalj. Det är imponerande.

1. När filmen visades i Cannes blev det stående ovationer i nio minuter.

2. Utöver ett uppläst brev och några rop på hjälp räknar jag till en replik i filmen som i sig består av endast ett ord.

3. Trots många nomineringar vid olika filmfestivaler har utdelningen blivit knapp. Alex Ebert vann en Golden Globe för bästa filmmusik, J.C. Chandor vann juryns specialpris vid Deauville Film Festival och Robert Redford belönades som bästa skådespelare vid New York Film Critics Circle Awards.

ANDERS JAKOBSON (2014-07-31)