En stående ovation hemma i tv-soffan

"Billy Elliot" är i mitt tycke en av det tidiga 00-talets allra bästa brittiska filmer. I en blandning av feelgood och diskbänksrealism fick regissören Stephen Daldry till en balans som blev särdeles lyckad. Därför kände jag en viss nervositet inför att se musikalen baserad på filmen. Förvandlingar från ett älskat medium till ett annat lämnar en inte sällan besviken. Jag kan direkt säga att man bör lägga alla jämförelser åt sidan. För visst är det samma grundhistoria som berättas, men då filmen var ganska lågmäld är musikalen raka motsatsen.

Billy Elliot är tolv år gammal och bor med sin pappa, bror och mormor i en by i norra England. Mamman är död sedan några år tillbaka och hennes minne vilar tungt över familjen. Det är svåra tider, pappan och brodern är strejkande gruvarbetare och hela det lilla samhället hukar under den ekonomiska krisen. Det enda nöje Billys pappa har råd att lägga pengar på är boxningslektioner åt yngste sonen, som är ointresserad men pliktskyldigt tränar ändå. En dag blir han kvar i träningslokalen då Mrs. Wilkinson tränar flickor i balett. Motvilligt deltar Billy i en lektion och lyckas imponera så på Mrs. Wilkinson så mycket att hon erbjuder honom att komma tillbaka och träna varje vecka. En helt ny värld öppnar sig för Billy.

Till skillnad från många musikaler, som har ett rent underhållningssyfte, finns ett tydligt politiskt tema i "Billy Elliot". Åttiotalets stora gruvstrejk som slutade i massuppsägningar är grunden i historien. Den starka kopplingen till fackföreningsrörelsen och anti-Toryandan kan kanske särskilt illustreras i den här textraden: "Merry Christmas Maggie Thatcher, We all celebrate today, 'Cause it's one day closer to your death". Ord och inga visor och ganska uppfriskande, faktiskt. Framför allt är dock "Billy Elliot" en historia om en pojkes önskan att få följa sina drömmar, även när det går i klinch med det ganska hårda machoidealet han är uppväxt med. Den delen görs väldigt stark med konflikter mellan Billy och hans pappa, och i vänskapen mellan Billy och kompisen Michael, som älskar att klä sig i klänning.

Musikalen "Billy Elliot" är en kavalkad av sånger med lite politisk krydda, häftiga dansnummer och en uppvisning av en väldigt begåvad ensemble. Bäst av alla är tolvåriga Elliott Hanna som Billy själv. En så ung talang med så många styrkor; skådespeleri, sång och dans - det ser man inte ofta.

Det fanns ingen anledning till nervositet. Det blev en stående ovation hemma i tv-soffan.

Två featuretter. Elliott Hanna som spelar Billy ger en fem minuters tur backstage och en något längre bakomfilm där männen bland andra regissören Stephen Daldry berättar hur musikalen kom till.

1. För manus och sångtexter står Lee Hall som även skrev filmmanuset. Kompositör är ingen annan än Elton John.