Ungmö vs drake i (inte) en saga

På internationella kvinnodagen släpptes denna feministiskt präglade saga som inte handlar om den heroiska riddaren eller prinsen som räddar en damsel in distress utan det är själva ungmön som är heroisk. Men hon räddar knappast en prins.

Det är Millie Bobby Brown som spelar huvudpersonen Elodie som i lever i en fattig by där varken lorder eller undersåtar kan äta sig mätta. Elodie gör vad hon kan för att bidra. Hon samlar ved i ödelanden tillsammans med sin lillasyster Floria (Brooke Carter) och skänker osjälviskt det de samlar ihop till de sjuka och svaga. Systrarnas far, Lord Bayford (Ray Winstone) vet inte vad han ska göra och deras styvmor Lady Bayford (Angela Bassett) oroar sig också. Men så kommer en lösning som ett brev på sagoposten. Den betydligt mer välbärgade byn Aurea letar efter en prinsessa till kronprinsen Henry (Nick Robinson) och Lord Bayford menar att om Elodie gifter sig med prinsen kommer hennes gest att rädda deras by i och med det innebär guld i kassan, vilket kan lösa alla problem.

Elodie går med på denna uppoffring och familjen korsar vattnet för att anlända till lyxiga Aurea där drottningen Isabelle (Robin Wright) och prins Henry väntar. Mötet blir angenämt och Elodie och Henry lär känna varandra och plötsligt känns uppoffringen inte lika beklämmande. Men Lady Bayford anar ugglor i mossen, speciellt när drottning Isabelle berättar att de inte är intresserade av hela familjen och Lord Bayford verkar skämmas för vad han gjort.

När giftemålet väl ägt rum och Elodie ska få vara med om en uråldrig ritual uppenbarar sig sanningen. Det hela är ett lömskt spel som går flera hundra år bakåt i tiden då kungen av Aurea dödade en drakes tre avkommor för att sedan be om nåd, vilket draken gav mot ett regelbundet offrande av tre döttrar från kundens blodslinje. Och mycket riktigt är Elodie nu ett av dessa offer och puttas ner i drakens grotta. Men Elodie ska visa sig vara en ungmö som skiljer sig från alla andra som knuffats ner för att bli draksnacks.

"Det här är ingen saga" står det som tagline på affischen och det är det ju inte samtidigt som det verkligen är det. Alla ingredienser är på plats även om "Damsel" ligger närmare "Game of Thrones" än "Snövit och de sju dvärgarna". Med hjälp av läkande sniglar och meddelanden från tidigare offer hittar Elodie fysisk och psykisk styrka att utmana draken som är lika lurad som alla de unga kvinnor som på allvar trott att de skulle bli prinsessor. Parallellt med att Elodies strid mot draken avancerar blir hon allt mer lättklädd. Det är ju klart att det inte är direkt praktiskt att slåss mot en drake klädd för kungabröllop i lager på lager och med stora kjolställningar, men det är ändå lite typiskt på något vis.

Filmen är okej. Under vissa stunder är den dialoglös och lite svävande där huvudpersonen får information om hur saker och ting ligger till bara genom att titta på saker som egentligen inte berättar någonting. Man får liksom ta filmen för vad den är, en saga trots att den "inte är en saga"...

1. Filmen är regisserad av spanska regissren Juan Carlos Fresnadillo som tidigare bland annat gjort "28 veckor senare" och "Intruders".

2. Och manuset är skrivet av Dan Mazeau, känd för "Fast & Furious X" och "Wrath of the Titans". Faktiskt bara än så länge, men han har en del på gång. Bland annat "Cowboy Ninja Viking" där Chris Pratt ska spela en supersoldat med lika delar cowboy-, ninja- och vikingegenskaper...

3. Förutom uppenbara Daenerys Targaryen-passningar finns det även inslag som doftar Bilbo och Smaug.

ANDERS JAKOBSON (2024-03-12)