Stabil ensemble i välspelad bagatell

Den misslyckade författaren Mathias Gold (Kevin Kline) använder sina sista slantar för att resa till Paris och inkassera ett arv. Hans far har just dött och lämnat hela sin förmögenhet till välgörande ändamål - allt förutom en stor, flådig parisisk paradvåning. Mathias planerar att sälja lägenheten, men finner till sin förvåning att den bebos av en gammal dam (Maggie Smith). Det visar sig att hon sålt lägenheten till Mathias far för många år sedan och har ett hyreskontrakt på livstid. Dessutom ska Mathias betala henne 2400 € i månaden i avgift.

Mathias är pank och hemlös och hyr ett rum av damen, Mathilde, medan han letar köpare. Det är inte det lättaste att bli av med en lägenhet som har en invånare på livstid, och snart sätter även Mathildes dotter Chloe (Kristin Scott Thomas) käppar i hjulet för Mathias planer. Detta är dock bara inkörsporten till en film som handlar betydligt mer om stora familjetrauman än något annat. Sakta men säkert konfronteras Mathias med sanningar om sina föräldrar och sitt eget misslyckade liv.

Regissören Israel Horovitz har adapterat sin egen pjäs till film, och filmen har tydliga pjäsegenskaper. Den lilla ensemblen med Kline, Smith och Scott Thomas gör bra ifrån sig, de är alla kompetenta skådespelare som gör sitt jobb utan anmärkning. Särskilt Maggie Smith är en liten skatt, som vanligt. Hon förhöjer allt hon är med i med sin blotta närvaro. Trots det saknar filmen det lilla extra för att jag verkligen ska bry mig om karaktärerna. När det successivt blir mörkare när Mathias djupdyker i sitt livs alla sorger misslyckas Horovitz med att förmedla känslan till mig som publik. Det är som att man inte riktigt kunnat bestämma sig för vad slags film man vill göra, en lite lättsam historia med förvecklingar eller ett nattsvart bekännelsedrama. Resultatet blir därför varken eller. Det blir bara en välspelad bagatell.

1. Maggie Smith och Kristin Scott Thomas har spelat mor och dotter förut, i filmen "Keeping Mum" där Smith spelar en älskvärd seriemörderska. Kristin Scott Thomas även spelat mot Kevin Kline i dramat "Livsverket". Inspelningen av "My Old Lady" var rena återträffen, alltså.

2. I en intervju om "My Old Lady" med The Telegraph erkänner Maggie Smith att hon minns väldigt lite om vad filmen handlar om, förutom att den utspelar sig i Paris. Hon var mest förfärad över alla amerikanska turister som kände igen henne från tv-succén "Downton Abbey" och följde efter henne överallt när hon gick på stan.

3. Systemet att sälja en lägenhet, bo kvar i den på livstid och ta ut en månatlig avgift av köparen kallas viager är ett populärt sätt att handla med fastigheter i Frankrike. Säljarna är ofta äldre personer som vill dryga ut sin inkomst. Köparna ser det som en långtidsinvestering.

ÅSA GREGEMO-HJULSTRÖM (2015-03-11)