Charmig dramakomedi från södern

Efter allt kaos Zoe (Rachel Bilson) gått igenom i Bluebell under säsong 2 av "Hart of Dixie" åkte hon till New York över sommaren. En sommar blev dock betydligt längre då hon träffade Joel (Josh Cooke) och hittade sitt drömliv. För att faktiskt kunna leva det livet måste hon dock återvända till Bluebell och få ett papper underskrivet, något som visar sig vara lättare sagt än gjort. Speciellt då hon inser hur mycket hon älskar den lilla staden och dess invånare.

Säsong 3 av "Hart of Dixie" går i samma spår som de tidigare två säsongerna. Människorna i den lilla staden Bluebell blir kära i varandra om vart annat och hamnar ofta i bråk med grannstaden Fillmore. Dock har serien, och så även den tredje säsongen, en speciell charm som inte finns i många serier i dag. Trots att huvudfokus ligger på Zoe får vi följa flera andra av stadens invånare, trots att de bråkar sinsemellan. Därmed får vi hela tiden båda sidor av historien och uppmanas att själva välja sida. Tack vare det blir åskådaren hela tiden involverad i berättelsen och en del av den lilla staden snarare än någon som bara tittar in. Det är lätt att både hitta sin egen favorit och förälska sig i hela staden.

När man har en serie som utspelar sig i en så liten stad och den handlar om kärlekstvister hit och dit finns det bara så mycket man kan göra. Detta märks också i denna säsong. Det slängs in utomstående personer, så som Joel och Vivian (Lauren Bittner), men det räcker inte riktigt. Upprepningarna är ett faktum och detta märks bland annat då karaktärer upprepar repliker de haft tidigare. Ett exempel är att Tucker (Scott Porter) flertalet gånger påpekar att han är glad att han stannade och plockade upp Zoe på vägen en gång i tiden. Denna replik återkommer minst tre gånger genom säsongen.

Med risk för att spoila lite så har säsongen en ganska snygg inramning. Den slutar med samma fråga och ultimatum som åskådaren går in i säsongen med. Även om säsongen i sig inte utmärker sig speciellt på något annat sätt så är just det en slags röd tråd och håller ihop det hela. Det blir även en oerhört tydlig karaktärsutveckling tack vare det eftersom frågan (som jag inte kommer avslöja) flyttat från en karaktär till en annan. Trots att det är snyggt kan jag inte låta bli att fundera om denna inramning endast är då skaparna fått slut på idéer och behövde skapa en mellansäsong innan de egentligen kunde fortsätta med storyn. Som att de inte ville att ett par skulle sluta tillsammans riktigt än och hittade på en nödlösning för att undvika det.

Även om tredje säsongen av "Hart of Dixie" blir lite repetitiv har den som sagt sin charm. Den är perfekt för den som bara vill slökolla på något utan att investera för mycket av sin tid. Ett tips är dock att kolla på de två första säsongerna först för att hänga med i vilka karaktärer som en historia ihop och vilka få som fortfarande bara har en vänskapsrelation.

Finns inget.

1. Wilson Bethel (Wade) var med i "The O.C", men fick sparken då han alltid kom försent. En serie Rachel Bilson (Zoe) hade en av huvudrollerna i. Även Jaime King (Lemon) har gästspelat i serien.

2. "Hart of Dixie" är inspelad på samma ställe som "Pretty Little Liars" och "Gilmore Girls". Seriens skapare har även sagt att den är en sydstatsversion av just "Gilmore Girls".