En favorit bland barnprogrammen

"Svampbob Fyrkant" har länge varit en favorit när det gäller barnprogram. Mina barn har sett på det varje morgon under flera års tid och det har titt som tätt blivit att man suttit och tittat med dem. "Svampbob Fyrkant" är en serie som man antingen gillar eller inte gillar. Den går inte att gilla sådär. Jag gillar den. Så när det nu kommer en långfilm såg jag faktiskt fram emot att se den och efteråt är jag inte besviken.

Allt som man får i TV-serien finns där och mer. De som kan sin Svampbob Fyrkant vet att han jobbar på Krångliga Krabban som hamburgerkock och att hamburgarna han lagar är gjorda efter Herr Krabbas hemliga recept som Plankton som driver en annan restaurang alltid försöker stjäla. Så även här i filmen. Här stjäls det dock av en pirat som tar med det upp på land och börjar sälja Krabb-burgarna som sina egna. Svampbob Fyrkant och hans vänner Patrik Stjärna, Bläckvard Tentakel, Sandy Kind och Herr Krabba måste därför ge sig upp på land för att ta tillbaka receptet. Väl på land får de dessutom superkrafter…

Som sagt känner man igen sig från TV-serien och filmen är precis lika rolig. När de är på land går de från att vara tecknade till att vara datoranimerade och det fungerar bra det också. Majoriteten av filmen utspelar sig dock under vattnet där de är tecknade. Så med andra ord. Samla familjen och sätt er och njut. Svampbob Fyrkant är hur kul som helst och här får ni hela 93 minuter av honom.

Extramaterialet är mer än en timme långt och innehåller en blandning av bakomkulissernamaterial, musikvideos, borttagna scener och annat om hur filmen gjordes. Allt är rätt kul att se men det jag uppskattar mest är ändå när man får se skådespelarna göra sina karaktärer. Det är kul att se hur de lever sig in och hur de får fram de ljud vi hör i filmen. Det är inte alltid så lätt som man kan tro.

1. Det är samma personer som gör rösterna i filmen som gör den i TV-serien…I alla fall originalrösterna. De svenska har jag inte lyckats hitta information om.

2. Enligt filmen så styrs tid och rum av en delfin.

3. Ni som kan er Svampbob Fyrkant kommer känna igen er i slutscenerna.