När Zlatan blev Zlatan

När jag ser "Den unge Zlatan" har huvudpersonen bokstavligt talat hängt upp landslagströjan för gott. Fotbolls-EM 2016 blev Zlatan Ibrahimovićs sista i den gulblåa tröjan och i skrivandets stund är det oklart vilket klubblag som blir hans nästa hemvist, men det pratas om Manchester United, vilket i så fall skulle vara komiskt då ett citat av den unge Zlatan i filmen om densamme är "Engelsk fotboll är skit"...

Titelns "unge" är ett ledord då dokumentärens fokus är två tidsmässigt lika spår som berättas parallellt. Dels Zlatans första tid som utlandsproffs (i Ajax, 2001-2004) och dels hans tid i Malmö FF:s A-lag (1999-2001). Att historien inte berättas kronologiskt är ett intressant grepp för det blir en krock mellan proffslivets allvar, konkurrens och sviktande självförtroende, och den kaxiga och överlägsna stilen som inte riktigt passade i de svenska ligorna. Den engelska titeln på filmen är "Becoming Zlatan" och det är väldigt passande. Zlatan blir ZLATAN i denna film även om han alltid varit Zlatan på något sätt.

Bland annat är han den enda spelaren att ha enbart sitt förnamn på lagtröjan under de första åren i Ajax, till sin pappas stora besvikelse. Han ville ju av förklarliga skäl ha familjenamnet på sonens tröja. Vilket det också blev till slut.

Filmen berättas uteslutande med gamla bilder och framför allt gamla intervjuer med Zlatan. Han medverkar inte i något nyinspelat material. Det gör däremot några av de spelare och ledare som fanns runt honom. Zlatan klev in i Ajax samtidigt som egyptiska stjärnan Mido Ahmed Hossam Hussein som plötsligt gick från kamrat till konkurrent om topp-positionen, vilket slutade på ett ganska drastiskt sätt. Parallellt sitter Djurgården-backen Robert Eriksson-Ohlsson och minns strider av det fulare slaget under möten i framför allt Superettan.

Det här partierna visar upp en lite sämre bild av huvudpersonen. En bufflig och ful spelare som tjurigt använder armar och ben på sätt som inte accepteras. Zlatan fick gång på gång betala ett högt pris för sitt humör, men samtidigt balanseras alla dessa tillfällen upp av hans fantastiska talang och effektivitet när han är som bäst på planen. Det syns allra tydligast i ett klipp från en Ajax-match där Zlatan inledningsvis får emotta publikens negativa visslingar och sedan gör mål efter mål och omvänder hela arenan. Så kan man också göra.

Filmens historia slutar med att Zlatan går vidare till Juventus, men även när han gör ett återbesök i Malmö. Zlatans historia är långt i från slut än och det finns utrymme för fler dokumentärer för det här är ju bara början.

1. Filmen är regisserad av erfarna Fredrik Gertten ("Bananas!*", "Big Boys Gone Bananas!*") och Magnus Gertten ("Tusen bitar: En film om Björn Afzelius") som tillsammans en gång i tiden i princip debuterade med två dokumentärer om Malmö FF, "Blådårar - Om kärleken till ett fotbollslag" (1998) och "Vägen tillbaka - Blådårar 2" (2002), vilket förklarar varför det finns så mycket tidigt material filmat på Zlatan.

2. När Ajax köpte Zlatan 2001 fick Malmö FF runt 85 miljoner kronor för honom, vilket då var den högsta summan någonsin för en skandinavisk spelare. 2015 var Zlatan enligt Forbes den 55:e bäst betalde kändisen i världen med en årsinkomst på 39 miljoner dollar.

3. Filmen skildrar väldigt tydligt hur en person förvandlas från pojke till man, inte minst utseendemässigt. I de tidigaste Malmö FF-klippen är Zlatan något av en buspojke för att runt fem år senare vara betydligt mer vuxen. Fortfarande är det en rejäl bit kvar till dagens Zlatan men skillnaden på de där få åren är väldigt tydlig.

ANDERS JAKOBSON (2016-06-27)