Ny läkare, läkarstudent & massor av drama

Efter det dramatiska slutet på säsong fyra är vi tillbaka på akuten hos Jackie Peyton och de andra. Mike Cruz syns inte till men en ny läkare, Ike Prentiss, dyker upp och tar hans plats. Han har jobbat som armeläkare och har ett ganska strikt och rakt ledarskap. Men i grunden är han god och fungerar bra ihop med resten av personalen. Jackie och exmaken Kevin börjar få ordning på tillvaron och hur man ska fördela döttrarnas tid mellan sig. Men får de vara nöjda med det? Nej! Lagom när det börjar lugna ner sig så börjar dottern Grace hänga med en äldre pojkvän, prova droger och strula till det i skolan. Den enda ljuspunkten är att Jackie hittat en ny man i livet. Polisen Frank Verelli dyker upp och tycke uppstår…

Ja som ni ser händer det saker i Jackies liv. Men hon är ju inte ensam. Gloria är tillbaka som chef, Zoey är tillbaka och lika godtrogen och välmenande som tidigare. Även Eddie är tillbaka i sjukhusets apotek. Och förutom Ike och Frank får vi även träffa läkarstudenten Carrie Roman. Till en början går det inte så bra för henne men efter lite uppstyrande av Jackie så blir det bättre.

Även den här säsongen har bara tio avsnitt och jag såg dem faktiskt på två dagar så serien är fortfarande lika lätt-tittad som tidigare. Och det som är lite fascinerande är att serien fortfarande efter fem säsonger är lika bra som alltid. Kanske är det just för att varje säsong inte är så lång. Man kan omöjligt tröttna på den. Eller så är det kanske för att manuset är välskrivet. Eller så är det kanske karaktärerna som vi nu känner och gillar. Kanske är det olika för alla som ser serien men för mig är det, det sistnämnda. Jag gillar verkligen karaktärerna. Serien har dessutom mognat och återigen behandlar man rätt tuffa ämnen under säsongen.

Just ja, Jackie firar ett år som drogfri också…

1. Doktor Ike spelas väldigt bra av Morris Chestnut.

2. Carrie Roman är bra men på gränsen till att bli en karikatyr på sig själv. Hon klarar sig men det är precis.