Trött, dumt, fult och bortkastat

Kirurgen Finnur är bekymrad över dotterns nya pojkvän som verkar ha ett dåligt inflytande på henne. Hon kommer bakis försent till en begravning och sticker direkt efter med en dålig ursäkt. Finnur börjar luska lite i pojkvännens liv och upptäcker snart att han säljer droger. En (rätt dum) plan för att sätta dit pojkvännen sätts i verket, men den skapar bara fler och fler problem med den typen av folk man inte vill bråka med.

Regissören Baltasar Kormákur, som även satt sig själv i huvudrollen, har de senaste åren regisserat högprofilfilmer som "Everest" och "2 Guns". Här har han åkt hem till Island för att göra en mindre film. Island är ju väldigt vackert, men det är så fult filmat att när det vackra syns är det nog snarare ett misstag. Storyn är dessutom ganska trött och man blir aldrig engagerad eller överraskad.

Den originella vinkeln att man faktiskt aldrig möter de som pojkvännen säljer knarket åt märker jag inte ens förrän filmen slutar, och det är bara ett exempel på det slappa filmhantverket. Filmens titel anspelar på Hippokrates ed som traditionellt avläggs av läkare, där man svär att göra gott och inte skada någon. Denna ed nämns i början av filmen men ges aldrig någon tyngd senare i filmen - ytterligare ett exempel på bortkastade möjligheter att göra historien starkare. En typisk "straight-to-realådan" som ingen kommer att se, och det gör nog inte så mycket.

1. På IMDb hävdas att filmen 2016 års mest inkomstbringande på Island, men slogs faktiskt av "Rogue One".

2. Jag blir inte klok på isländska namn. Baltasar Kormákurs pappa heter Baltasar Samper, och hans son heter Baltasar Breki Samper (fd. Baltasarsson). Vilket namn är tilltalsnamnet egentligen?

3. Isländska är lite förvirrande för rätt som det är så säger de nåt som är i princip svenska. Då glömmer man att läsa texten och så säger de typ "Mjög góð bíómynd" så måste man spola tillbaka för att kunna hänga med.

HENRIK ANDERSSON (2017-10-24)