Var är du någonstans, Stallone?

Ytterligare en gång ser vi Sylvester Stallone som utbrytarkungen Ray Breslin. I första filmen handlade det om hur Breslin bröt sig ur fängelser på uppdrag av deras ägare för att exponera anläggningarnas svagheter. Nu har han dragit sig tillbaka och skaffat sig ett helt team som gör hans jobb medan han själv mest sitter på kontoret. När så en efter en i hans team fångas in och skickas till det hemliga fängelset Hades börjar han ana oråd.

På Hades som är ett futuristiskt superfängelse får hans medarbetare kämpa för att överleva medan fängelsedirektören, eller djurparksdirektören som han föredrar att kalla sig, låter fångarna slåss som just djur. Det hela känns väldigt futuristiskt och har stora brister. Å ena sidan har fängelset el lite här och där som kan slås på för att straffa fångarna, man skickar ner en bur där väggarna kan förvandlas till bilder på vacker natur, man har kameror så man kan zooma in en fånge så man ser ådrorna i dennes ögon och annan högteknologisk utrustning men man upptäcker inte att fångarna samarbetar och tillverkar små manicker. Känns väldigt orealistiskt.

Sen är det som vanligt. I framtiden ska alla slåss i någon form av arenaspel och det blir så tråkigt att jag nästan inte orkar titta. Man känner inget för karaktärerna och jag kan inte förmå mig att bry mig om utifall de lever eller dör. Och Stallone själv syns knappt förrän runt en timme in i filmen. Han skymtar förbi men står då mest på kontoret och pratar lite. Sen i sista delen är han med och fightas lite, men att kalla detta för en Sylvester Stallone-film är att ta i - grovt.

1. Detta är en riktigt usel uppföljare och jag börjar faktiskt länga lite till den första filmen trots att den inte heller var ett mästerverk.

2. Filmen spelades in på 20 dagar.

3. Filmens slutar med en cliffhanger och jag blir inte det minsta förvånad om det kommer en trea.