Många bra skådisar men ack långsam

"Widows" har många bra skådespelare i rollistan. Vi hittar namn som Viola Davis, Liam Neeson, Jon Bernthal, Michelle Rodriguez, Robert Duvall och Colin Farrell och det borde vara ett bra tecken. Så blir det dock inte den här gången. Trots alla dessa stora namn så är merparten av de 130 minuterna väldigt lååångsamma och man sitter och undrar när det ska hända saker. Sen smäller det till och det händer faktiskt något men sen går allt ner på sparlåga igen och man undrar när filmen ska ta slut.

Filmen handlar om ett gäng rånare som vid filmens början hamnar i en trång situation som slutar med att deras bil exploderar och alla dör. Lugn, det händer under de första minuterna så det är ingen spoiler. Vad filmen sen handlar om är hur vi får följa änkorna till männen som via en anteckningsbok som ledaren (spelad av Liam Neeson) lämnat själva bestämmer sig för att genomföra en kupp.

Jag gillar själva idén om att dessa änkor tar över och genomför en lyckad (förhoppningsvis) kupp, men själva genomförandet känns så förvirrat. Vi får reda på varför de känner sig tvungna att genomföra kuppen, men att gå från en hederlig person till att kunna genomföra en kupp på ett proffsigt sätt känns inte så trovärdigt. Man har även lyckats pytsa in lite twister som ska vara förvånande, men som man som tittare bara undrar varför? Hur hamnade vi här?

Enda sättet att få något vettigt av detta vore nog att klippa ner den till knappa 90 minuter, spela in lite nya scener som förklarar en del och sen tighta upp det hela. Då kanske det skulle kunnat bli något men nu är det bara en massa dravel som vi inte rikligt förstår vikten av. Resultatet blir en ointressant och oinspirerande film som man bara vill ska ta slut.

Vi får en hel del bakom kulisserna-material som i sig är rätt intressant, men det sticker i ögonen att höra folk prata om hur bra allt är när man just sett filmen och blivit otroligt uttråkad. Har de övertygat sig själva eller är det jag som missat något?

Vi får även ett bildgalleri.

1. Tydligen så improviserade Colin Farrell och Robert Duvall en hel del scener.

2. Filmen är baserad på den brittiska miniserien serien "Änkorna" från 1983.