Långa dagar som här blivit kortare

"438 dagar" handlar om journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson och deras jakt på att avslöja hur oljeutvinningen i Etiopien drabbar vanliga människor och hur dåvarande utrikesministern Carl Bildt är medveten om detta. Bildt sitter med i styrelsen för Ledin Oil som är hänsynslösa i sin jakt på olja. För att ta sig in i Etiopien korsar de gränsen mellan Somalia och Etiopien, men grips där av militären och en lång kamp för att bevisa att de inte är terrorister tar sin början. Först 438 dagar senare är den över.

Jag har läst Martin och Johans bok och några av sakerna jag slås av när jag ser filmen är att det är väldigt mycket som stämmer med hur det var i boken men å andra sidan slås jag av hur mycket man kortat. Filmen fokuserar mer på vad som hände innan de åker fast och rättegången även om den också handlar om tiden i fängelset vilket blir mer av en sidostory och det känns trist. Det känns som en väldigt viktig del av historien. Nu upplevs deras vistelse i Etiopien mycket kortare än den egentligen var.

Filmen är två timmar och för att göra deras berättelse rättvisa tror jag faktiskt att man skulle ha behövt göra en miniserie på minst sex timmar. Man lyckas bra med att berätta deras historia fram tills att de döms till fängelse men sen hoppar man nästan ett år fram i tiden och därmed över en del av historien som jag personligen tycker är den mest intressanta och som verkligen beskriver hur de hade det under de 438 dagar de var hemifrån.

Men trots att det går lite snabbt så är filmen helt klart sevärd och både Gustav Skarsgård och Matias Varela är riktigt bra som Martin och Johan.

1. Carl Bildt beskrivs som en arrogant skit som hakar upp sig på vilken sorts salami Johan vill ha i fängelset. Det vore riktigt kul att höra vad han tycker om hur han porträtteras.

2. Ambassadpersonalen vill man bara slå på käften.