Feel good med saltstänkta sjöbussar

Nej, detta är inte den ultimata biografifilmen om den klassiska halstabletten, men väl en verklighetsbaserad feel good-stänkare om en samling sjungande fiskegubbar som nästan delar namn med tabletten. Gubbarna håller till i Port Isaac i Cornwall och är verkligen fiskare som gärna tar sig ton och framträder på den lokala bypuben med viss regelbundenhet. Mer än så är det inte.

2010 har ett gäng London-män en svensexa i närheten. När de blir strandsatta på en klippsats är det förstås fiskargubbarna som räddar dem. Att de driver den lokala räddningstjänsten är förstås givet. En stund senare ska gruppen sjunga publikt. London-männen är i publiken. De är artistmanagers och en av dem får i uppgift att kontraktera sånggruppen. Vad Danny (Daniel Mays) inte vet är att hans kompisar spelar honom ett spratt och lämnar honom i sticket.

Trots detta börjar Danny göra sitt jobb. Han fascineras av gruppens sång, deras historier och deras historik. Det finns en stolthet som knyter ihop generationer i de gamla folkvisorna med marint tema som gruppen sjunger. När hans kompisar hör av sig och säger att han får sluta larva sig väljer Danny att lita på sin magkänsla och göra det han lovat sjömännen: att se till att de får ett skivkontrakt.

Utöver den här plotten rymmer filmen en kärlekshistoria, lite gnabb mellan storstadsfolk och landsbygdsbor samt en hel del musik. Visorna som gruppen sjunger är så kallade sea shanties där alla garanterat har hört "Drunken Sailor" ( "What shall we do with the drunken sailor?")

Emellanåt kan jag tycka att filmen anstränger sig lite väl mycket för att bocka för alla kryssrutor i feel good-listan. Verkligheten var säkert inte så som filmen ger sken av och känslan blir att det är lite för enkelt och tillrättalagt. Kanske aningens för långt också med en del väntade inslag. Det kommer en vändning mot slutet angående en procentsats som man redan när den nämndes första gången kändes som att den kommer att få betydelse. Ganska givet om man sett mycket film.

Men "Fisherman's Friends" sänks inte på grund av lite brister i originaliteten. Det är en charmig film som garanterat roar för stunden. Dessutom är det ganska maffigt med sea shanties.

1. Filmen är tillägnad Trevor och Paul. Trevor Grills var en sångare i gruppen och Paul McMullen en turnéledare. Båda omkom 2013 när en metalldörr ramlade på dem i en konsertlokal.

2. Några av de verkliga medlemmarna i Fisherman's Friends kan skymtas i scenen där det pågår ett pubquiz.