Stark andra säsong från Jack Ryan

Jack Ryan är tillbaka efter den senaste lyckade operationen. Nu jobbar han dock bakom ett skrivbord igen och inte ute på fältet. Hans förra chef James Greer är stationerad i Moskva och jobbar undercover. Tills ett hjärtproblem sätter stopp för det vill säga. Ryan och Greers vägar korsas igen när de tillsammans ska spåra några containers som hamnat i Venezuelas djungel och varför. Det visar sig att detta dock är större än de tror och vips så har de blivit indragna i ett infekterat presidentval mellan diktatorn Nicolas Reyes och utmanaren Gloria Bonalde.

Ryan är här lite mer van med att vara på fältet än vad han var i första säsongen även om han knappast är bekväm. Men med rätt motivation så tvekar han inte. Även Wendell Pierce i rollen som Greer gör vad som krävs…och lite till om vi ska vara ärliga. Han spelar sin roll väldigt bra och vi ser även Michael Kelly som de flesta säkert känner igen från "House of Cards" i rollen som Mike November, Ryans nya chef.

Jag gillar serien och det är med glädje jag ser fram emot den tredje säsongen som redan bekräftats. Om releaseschemat följt det för de två första säsongerna skulle säsong tre ha dykt upp i augusti i år men på grund av Corona så förväntas den inte dyka upp förrän någon gång under 2021, men är den lika bra som de första så är den väl värd att vänta på.

Några borttagna scener bjuds vi på.

1. I rollen som den tyska spionen Harriet Baumann ser vi svenska Noomi Rapace men tyvärr gör hon inget vidare intryck här. Antingen har man klippt hennes scener konstigt eller så är hon bara förvirrande. Hur som helt glömmer man snabbt att hon ens var med.

2. John Kransinski är dock perfekt som Ryan.

3. Faktum är att Jack Ryan i sig är en god anledning att skaffa Amazon Prime om man inte redan har den.

HANS-ÅKE LILJA (2020-09-24)