En sång som går rakt in i hjärtat

"Clouds" är den verklighetsbaserade historien om Zach Sobiech (Fin Argus) som går sista året på High School. Zach är dock inte som de andra i sin klass, han kämpar med skelettcancer. Läkarna har dock gett honom klartecken på att det värsta är över och Zach tillåter sig själv att vara som vilken annan tonåring som helst. Bland annat bjuder han ut Amy (Madison Iseman) som han varit kär i länge. Han kommer dock aldrig till deras första dejt innan hans lungor är på väg att kollapsa. Det visar sig att cancern har spridits och det finns inget läkarna kan göra. Zach får cirka sex månader att leva.

Vad gör man när man vet att man ska dö inom sex månader när man knappt hunnit börja leva? Tar man vara på tiden och tillbringar den med de man älskar, eller skonar man dem från sorgen som komma skall genom att hålla sig på avstånd? Frågorna Zach brottas med är inte små och han har svårt att avgöra vad som är rätt. När Amy ändå själv väljer att stanna nära släpper Zach in henne och deras kärlek blir allt starkare. Med det kommer också Zachs skuldkänslor över att älska henne är samma sak som att såra.

Mitt i alla dessa stora frågor om livet finns Sammy (Sabrina Carpenter) som varit Zachs bästa vän sen de låg bredvid varandra på skötbordet som bebisar. De har båda en stor passion för musik och skriver egna låtar som bara de själva får höra. En natt när Zach upptäcker Sammys texter om känslorna av att förlora sin bästa vän bestämmer de sig för att filma sig själva och lägga upp på YouTube. Det tar inte lång tid innan antalet visningar av videon skenar iväg och snart får de chansen att åka till New York för att skriva kontrakt med ett skivbolag. På vägen hem finner Zach inspiration och skriver sitt avsked i form av låten "Clouds". En låt som skulle komma att spelas på radio och älskas av så många.

"Clouds" är fantastiskt fin film om att uppskatta livet och de man älskar. Precis som så många andra inom sin genre är filmen väldigt förutsägbar, men det gör inte så mycket. Trots att jag kan lista ut vad som ska hända i början av filmen så sitter jag ändå där och gråter större delen av tiden. Någonting med Zachs historia går in i hjärtat.

Med det sagt så finns det självklart några saker som hade kunnat jobbas lite på. Den främsta delen är Zachs relation med Amy. De är jättefina tillsammans, men jag känner att det tar över lite. I stället för de många scenerna där vi får se dessa två skulle jag vilja se Zachs passion för musiken. Trots att den delen är så viktig får jag inte känslan att just musiken är det viktigaste för honom som de vill framställa. Känslan är snarare att Sammy är den som lever för musiken och därmed också är den drivande kraften för den biten. Det finns stunder då jag blir ledsen för Sammys skull då Zach får den stora uppmärksamheten när hon verkar lägga ner mest tid på det. I verkligheten spelade faktiskt Zach och Sammy in ett helt album, men i filmen får vi endast se en låt spelas in.

En annan sak jag har lite svårt med är en scen då Zachs pappa (Tom Everett Scott) hyrt en drömbil och låter Zach köra. Det är troligtvis inte den första tanken som slår målgruppen för filmen, men allt jag kan tänka på är att en 17-åring med skelettcancer som knappt kan gå inte borde sitta bakom ratten. Detta försämras sedan ytterligare i en scen senare när han på väg till bilen ramlar och knappt kan ta sig upp. Att någon, om än mindre en förälder, låter honom köra känns orealistiskt.

Dessa saker är dock småsaker i det stora hela. Filmen når fram och det ska mycket till för att åskådaren inte ska fulgråta sig igenom sista halvan. Målgruppen må vara ungdomar, men det är en berättelse som känns aktuell för vem som helst.

1. Filmen är regisserad av Justin Baldoni, kanske mest känd som Rafael från "Jane the Virgin". Han dyker upp i en mindre roll som barista när låten "Clouds" spelas på radion. Förutom Justin kan man även skymta hans svenska fru Emily Baldoni som nyhetsreporter.

2. Efter den riktiga Zachs död gick låten "Clouds" upp som #1 på Itunes. Efter att filmen släpptes på Disney+ gick den återigen upp på denna plats. Detta gör Zach Sobiech till den första osignade artisten att hamna som #1 två gånger.

3. Trots att filmen distribueras av Disney är den faktiskt producerad av Warner Bros.

EMMA ÅKERLIND (2020-10-20)