Den bästa scenografin i hela västern

En irländsk begravningsentreprenör slits mellan sina drömmar om något bättre och lojaliteten till sin familj när en grupp laglösa sakta tar kontrollen över en liten nybyggarstad någonstans i de västra delarna av USA. I takt med att de får kontrollen över stan så börjar liken staplas på hög och eftersom den tystlåtne Patrick Tate (Emile Hirsch) är stans enda begravningsentreprenör börjar pengarna rulla in till honom och hans familj.

Det är upplägget på den här westernrullen från en regissör som mest verkar ha gjort draman och skräckfilmer på låga budgetar tidigare.

John Cusack är en favorit ända sedan 1997 års "Grosse Point Blank" och har byggt en framgångsrik karriär på att spela lite udda hjältar och outsiders. Men när jag går tillbaka i hans resumé på IMDB för att se när han hade sin senaste stora hit blir till och med jag förvånad. "The Raven" och "Shanghai" får väl ses som hyfsat stora produktioner med acceptabla framgångar och de kom 2010 respektive 2012. För att hitta en riktig storproduktion där man förlitat sig på hans stjärnglans får man backa till 2009 års "2012". Sen är det idel thrillers och knepiga biroller där han mer än en gång axlat skurkrollen i stället för hjältens.

Nåja, John Cusack faller visserligen aldrig riktigt ur ramen i den här westernrullen men det är helt klart att han inte riktigt väger upp mot Emile Hirsch som är smått fantastisk i huvudrollen. Skräcken som lyser ur hans ögon när han inser att hans familj är hotad är så fantastiskt stort skådespeleri.

Men filmen har också sina problem. För det första är upplägget ganska slitet vid det här laget. Den fridsamme nybyggaren som mitt ute i ödemarken hotas av laglösa som gör som de vill har vi sett genom hela westernfilmens historia. Där tillför regissören och manusförfattaren Ivan Kavanagh inget nytt, även om det är en habil presentation. Ivan har också velat skapa en väldigt mörk och skitig western och emellanåt drar han på lite väl mycket med mörka scener, så pass att man som tittare får kisa för att försök urskilja vad som händer.

Filmens stora förtjänst, kanske lite tråkigt nog, är miljöerna som framstår som väldigt realistiska. Titta gärna på de närmast detaljlösa byggnaderna, de spartanskt ihopsnickrade sängarna eller invånarnas kläder. Ivan Kavanagh har nämligen studerat bilder från 1800-talets andra hälft och har försökt att få in mycket av den autenticiteten i sin film.

Dramaturgin och filmens klimax är ungefär som man kan förvänta sig och därför inget att orda om här. "Never Grow Old" är en stabil westernrulle som egentligen inte sticker ut mer än i scenografi och kläder. I övrigt får jag anta att det är i såna här roller jag kommer att få se John Cusack ett tag till.

Endast trailers för några andra filmer.

1. Jag skrev liknande om Bruce Willis karriär, som jag gjort ovan om John Cusacks, när jag recenserade "The Prince" här 2014. Vore intressant att veta om det är filmbolagen som hellre ger plats till yngre, och potentiellt sett hetare, förmågor? Eller är de lite mätta och tar roller som känns roliga och ger lagom mycket arbete?

2. Enligt IMDB verkar nästa projekt för Cusack vara den kommande tv-serien "Utopia" som ser ut attjust nu filmas för Amazon Prime Video.

3. Emile Hirsch ser i vissa vinklar väldigt mycket ut som Ewan McGregor, särskilt när han som här är skäggig.

THOMAS HELSING (2019-11-04)