Identitetssökande bland samhällsklasserna

What if är ett roligt sätt att ändra förutsättningarna i vissa givna scenarion och i somliga fall ställa saker på ända. Typ: Tänk om den svenska kronprinsen kärar ned sig i en kille och i och med det riskerar att rubba successionsordningen inför framtiden? Det är exakt vad som händer i "Young Royals".

Prins Wilhelm (Edvin Ryding) är inledningsvis inte alls kronpris, utan den yngre prinsen som efter att fångats på film i ett slagsmål beordras av drottning Kristina (Pernilla August) att be om ursäkt för sitt beteende och fortsätta sina studier under ordentliga förhållanden på internatet Hillerska. En bra medial lösning, men ett straff för Wilhelm som verkligen inte vill leva det liv han fötts till. På internatet har redan hans bror Erik (Ivar Forsling), kronprinsen, studerat och på plats finns deras syssling August (Malte Gårdinger), prefekt och allmän ordningsman redo att göra sitt för kungahuset.

Lagom till att Wilhelm acklimatiserat sig och börjat finna sin plats kommer det tragiska beskedet att Erik omkommit i en bilolycka och plötsligt har Wilhelm uppgraderats till kronprins. Då har redan lärt känna Simon (Omar Rudberg). Simon och han syster Sara (Frida Argento) är studenter från det vanliga samhället som får studera på Hillerska, med vissa begränsningar förstås. Klasskillnaderna är tydliga och är de inte det ser August till att det blir extra tydligt. Hans liv är 99 procent Hillerska, men allt är verkligen inte så perfekt och ordnat som man kan tro.

Hur som helst, Wilhelm och Simon hittar varandra och inleder vad som kan beskrivas som ett hemligt förhållande, men är det något man lärt sig av film och tv under åren är det att det inte finns några hemligheter som förblir hemligheter.

Jag gillar serien. Den är på sex avsnitt och lyckas berätta sin historia väl. Den har gjort stor succé i HBTQI-kretsar och det kan jag förstå. För mig är det klasskillnaderna och Wilhelms motvilja till att höra till ett sammanhang han själv inte kan råda över som är det som sticker ut mest. Edvin Ryding bär upp rollen väl. Jag har sett honom växa upp som skådespelare genom insatser i "Fröken Frimans krig" och "Gåsmamman" och rollerna blir allt tyngre och tyngre. Det är kul att se. Omar Rudberg, känd från banden The Fooo, The Fooo Conspiracy och FO&O, är i det närmaste en debutant och sköter sig mycket bra. Det samma gäller Malte Gårdinger. Jag måste även skjuta in att Pernilla August är utmärkt som stram drottning.

"Young Royals" är helt klart sevärd, och ytterligare en bra originalserie för Netflix.

1. Serien är i huvudsak skriven av Lisa Ambjörn ("Sjukt", "Sommaren 85" med mera) och regisserad av Rojda Sekersöz ("En komikers uppväxt") och Erika Calmeyer ("Twin").

2. I en scen är det skräckfilmskväll på internatet. Filmen de ser är "In the Tall Grass".

3. En säsong till? Tja, man kan väl säga att slutet på serien är ganska öppet för en fortsättning, eller så är det slut där. I och med att det blivit rätt mycket uppmärksamhet kan det ju förstås falla sig naturligt för Netflix att beställa mer.

ANDERS JAKOBSON (2021-07-23)