Tredje gången gillt för Netflix och King

"In the Tall Grass" är baserad på en historia av Stephen King och hans son Joe Hill och blir Netflix tredje Stephen King-baserade film efter "Geralds lek" och "1922". Filmen handlar om syskonen Becky och Cal som bilar genom USA på väg till San Diego där Becky ska träffa familjen som hon ska adoptera bort sitt ofödda barn till. När de måste stanna, för att Becky mår illa, vill det sig inte bättre än att de hamnar bredvid ett fält med väldigt högt gräs. Innan de hinner iväg hör de hur en liten pojke, Tobin, ropar på hjälp utifrån gräset. Han är vilse och hittar inte tillbaka. Både Becky och Cal tycker det låter lite underligt men ger sig ut i gräset för att hjälpa honom. Ganska snart tappar även Becky och Cal bort varandra och hur de än försöker hitta den andre så verkar de bara gå förbi och missa varandra...och snart är de lika vilse som Tobin.

När det har gått en tid, och de fortfarande inte hittat Tobin, dyker Travis upp. Travis är pappa till Beckys ofödda barn och sättet han letar efter dem på visar att det har gått ganska lång tid sedan de försvann. När han kör förbi fältet ser han även deras övergivna bil och nu ser vi att det verkligen har gått en längre tid. Fast för Becky och Cal har det bara gått ett dygn? Vad händer? Ja, jag ska inte avslöja för mycket, men vad regissören Vincenzo Natali gör är att han slår knut på tiden och saker som redan hänt händer efter det som händer nu och så vidare.

Sådana tidshopp kan ibland bli ganska komplicerade och svåra att följa, men görs de bra som i till exempel. "Triangle" så fungerar det riktigt bra. I "In the Tall Grass" fungerar det också. Vi kastas fram och tillbaka i till synes omöjliga loopar, men Vincenzo lyckas knyta upp tidslinjen och vi får en förklaring som funkar – och jag gillar det. Även skådespeleriet är bra och alla inblandade gör bra insatser. Med andra ord har Netflix nu för tredje gången lyckats väl med en Stephen King-baserad film. Bra!

1. Patrick Wilson som spelar Ross är helt klart det mest kända ansiktet i filmen.

2. Tyvärr får vi ingen cameo från Stephen King själv i filmen.

3. Detta är den andra historien Stephen King och hans son Joe Hill skriver tillsammans. Den första heter "Throttle".